Ultima pagina

TRANSLATOR

luni, 8 decembrie 2014

Pui fript pentru Dodo si Jojo (my best roasted chicken)

Desi multe dintre voi tin post - eu, nu, sau cel putin nu anul acesta - am sa va dau acum reteta de pui fript pe care o folosesc in ultima vreme. Este reteta cea mai buna si mai simpla. Secretul? CEAPA!





Reteta am gasit-o intr-o carte de bucatarie americana. Nu-mi aduc aminte bine unde, dar este sigur o reteta 'made in the USA'. 
Puiul se 'marineaza' uscat (dry marinade). De fapt asta inseamna ca il lasi peste noapte in frigider (sau afara, daca e frig si ai un loc adapostit) dupa ce l-ai frecat cu 2 LINGURI (spoon) de SARE (salt).
Nu va speriati ca iese prea sarat, pentru ca nu iese.

1.  Puiul se spala, se sterge de apa si se freaca cu 2 linguri pline de sare (exterior si interior) si se lasa peste noapte in frigider sau afara, la rece. 
Trebuie neaparat trebuie sa stea cel putin cateva ore cu sare. De aceea e mai bine sa il pregatesti cu o seara inainte de a-l frige.
Puteti sa puneti ierburi aromate in burta lui. Ce doriti, pentru ca gustul ierburilor din burta va fi oricum foarte subtil.
 

2. Cu cateva ore inainte de a frige puiul, il scoateti, i il stergeti de sare si il lasati sa revina la temperatura camerii. 
Eventual il clatiti, daca nu aveti voie sa mancati sarat si va e frica de atata sare. Sarea nu va intra insa in pui, va spun din experienta mea. Pe urma trebuie sa tineti seama de faptul ca o parte din sare a scos ceva apa din pui si se afla acum in lichidul de pe fundul recipientului sau pungiii in care ati tinut puiul.
Daca spalati puiul, trebuie sa-l stergeti bine, sa fie uscat. 



 Puiul scos din saramura, inmainte de a fi sters bine de sare.

3. Acum preparati legumele pe care va sta puiul in tava. In acest timp puiul va ajunge la temperatura camerii. 
Legumele se taie in felii groase de un deget  (2 cm?) sau chiar ceva mai mult. Asta pentru ca ele nu trebuie sa se coaca prea repede si sa se arda, in timp ce puiul nu este inca gata.

Baza este ceapa, dar se mai put pune si alte legume cum ar fi morcovii sau felii de telina alba. Ce doriti si ce aveti in afara de ceapa.
Puteti pune si felii de lamaie, care vor da un gust foarte bun puiului, dar coaja alba va fi putin amara.




Baza este patul de ceapa, taiata in felii de aproximativ 2 cm. 
Am pus foarte putin unt pentru gust (acele cubulete albe care se vad). 
As fi putut pune chiar si mai putin decat se vede.

Eu personal prefer ceapa, la care adaug putina slanina taiata cubulete (sau juliennes) si o capatana intreaga de usturoi (garlic). Cateii de usturoi nu trebuie descojiti, ci lasati in coaja lor (skin).
Lamaie nu am avut si mi-a fost lene sa ma duc la magazin.




Vedeti aici usturoiul necojit, pus printre ceapa. Si slanina.

Uneori pun si un mar in burta gainii, daca am mere care s-au zbarcit si nu le mai mananc cu placere.

 4. Acum pun gaina unsa cu foarte putin ulei de floarea soarelui peste legumele din tava. 
Folosesc uleiul de floarea soarelui pentru ca stiu ca rezista la temperaturi ridicate. De fapt temperatura nu este foarte ridicata, asa ca as putea folosi si ulei de masline.



In reteta spune ca nu trebuie sa ungi gaina, daca vrei pielea crocanta. Dar eu ung.

 5. Gaina o pun mai intai cu pieptul in jos. Daca as vrea sa fie pielea crocanta, as lasa-o tot timpul cu pieptul in sus. 
Sacrific insa pielea pentru gust. Cu pieptul in jos intra gustul de legume in carnea de pe piept si este mai buna friptura.



Cuptorul este preincalzit (facusem mere coapte la cuptor) la temperatura de 190 grade Celsius. 

6. Se lasa gaina la cuptor pana s-a rumenit frumos pe spate si e bine facuta.



Ceapa (legumele) incep putin sa se caramelizeze, dar nu se ard. Usturoiul se coace si el in coaja. Va pierde gutul si mirosul iute, iar friptura nu va mirosi a usturoi, cum ar fi fost daca l-am fi descojit si tocat sau presat.



7. Acum se intoarce cu pieptul in sus.  
Stiti, cred, ca trebuie intoarsa cu doua linguri de lemn.




 Vedeti mai sus de ce spun ca sacrific pielea crocanta pentru gust: 
pielea s-a inmuiat deja.

 8. Dupa ce s-a fript si pieptul, gaina este gata si trebuie lasata putin inainte de a fi mancata, pentru ca sa se distribuie sucul in carne, peste tot. 
Arata ca in prima poza din aceasta postare.

Trebuie sa va spun ca eu frig gaina cam 2 ore la temperatura de 180 grade Celsius. Pentru ca fripturile care se frig la o temperatura mai scazuta, dar pe un timp mai indelungat decat se da in retete, sunt mai bune.

Frig gaina mai mult, pana se deface carnea de pe os usor, cand o servesc. Fac asta pentru ca imi e frica sa nu dau carne de gaina nefripta la copii. Acelasi lucru il fac cu ouale, pe care nu le folosesc niciodata crude, oricat as sti ca sunt proaspete.

Dar cu toate ca frig gaina timp de doua ore, folosind reteta asta nu se usuca la cuptor. Ramane frageda si suculenta.


Legumele nu sunt arse, ci doar caramelizate. 
Scurse de grasime sunt o garnitura bune. Si asta am invatat din cartea de unde am luat retete. Eu le-as fi aruncat, daca nu as fi citit ca sunt bune. Si chiar sunt, daca nu sunt imbibate de grasime.
Sosul este si el foarte bun, dar trebuie si el degresat.

Si acum - last but not least - vreau sa va arat usturoiul copt, care iese foarte usor din coaja si este foarte bun pe paine sau ca garnitura la friptura. Are un gust dulceag si nici un pic de miros sau gust tare.




Usturoiul copt, fotografiat pe pieptul gainii fripte.

In cercul verde se vede coaja, iar in cercul albastru, catelul de usturoi copt. Iese aproape de la sine din coaja.
A luat culoarea maro inchis din tava, altfel culoarea usturoiului copt este mai aurie.

Neaparat sa incercati reteta asta, mai ales pentru copii. Dodo si Jojo nu manaca in general decat piept de pui (facut dupa retete olandeze). La mine manaca orice din gaina, pentru ca toata carnea fripturii este foarte gustoasa.

P.S. Inainte de a pune gaina peste lugume si a fi data la cuptor trebuie pus si putin piper. De cand gatesc aceasta reteta pentru copii, nu mai pun piper. 
Acum am uitat sa pun, pentru ca mie imi place mancarea piperata. 

4 comentarii:

  1. Foarte bine arata si cred ca si gustul este pe masura. Multumesc de reteta.
    Nellyk

    RăspundețiȘtergere
  2. faina reteta si mai simpla decat cea a ratelor de anu trecut..tare as vrea sa stiu cum functioneaza gradinitele in olanda. Aici in Sicilia e un dezastru , slaba activitate, program f scurt , etc. Am gasit poze cu mine cand aveam 5 ani si eram la serbare in ro ...tarancuta cu cusutul pe genunchi...... cu bine , sanatate, roxanasr

    RăspundețiȘtergere
  3. O incerc si eu in weekend si revin cu feedback :D

    RăspundețiȘtergere
  4. Am facut azi si a iesit foarte gustos. Multumesc pentru idee si pentru reteta!

    RăspundețiȘtergere