Ultima pagina

TRANSLATOR

miercuri, 25 decembrie 2013

Povesti de Craciun (3) Reteta de curcan in saramura (turkey brine) este perfecta

Am facut cel mai bun curcan din viata mea, mai bun decat ce am mancat vreodata la bucatarese bune. Nici nu ma asteptam sa iasa atat de bun.
Musafirii m-au intrebat toti de unde l-am luat si cum l-am facut, pentru nici ei nu mai mancasera pana acum un curcan atat de fraged.
Ca sa vedceti diferenta: anul trecut am cumparat un curcan biologic de la un magazin pentru snobi, pe care am platit aprox. 90 euro (6 kg a 16-16 euro pe kilogram), care nu a fost nici pe departe atat de bun ca cel de anul acesta, cumparat intr-un supermarket mai bun la un pret normal. Ca sa mai zici ca numai ce vine de la magazinul biologic are gust bun si dai banii in speranta ca promisiunile lor se realizeaza! Fireste ca un curcan crescut cu faina de oase de peste nu va avea gust bun, dar diferenta intre un curcan decent si cel de la magazinul exclusiv biologic nu este atat de mare, cum se zice.

Reteta o gasiti aici: Povesti de Craciun (2) Curcanul traditional lasat peste noapte in saramura (turkey brine)

L-am marinat dupa cum v-am spus deja data trecuta, in lada de la frigider. De fapt am avut doi curcani mai mici, pentru ca am invitat doua familii. 
Lada era plina cu saramura cand erau amandoi. Cu pieptul in jos, erau compet acoperiti de saramura, asa cum trebuie.
La anul voi cumpara o galeata special pentru curcan, ca sa-mi fie mai simplu.


Trucul este sa ii scoti cam cu doua ore inainte sa ii bagi in cuptor si sa ii lasi sa se scurga bine. 



Pe primul curcan l-am clatit inainte sa il pun in tava la fript. Nu a iesit de loc sarat, nici macar cat as fi vrut eu, care mananc mai sarat.
De aceea pe al doilea nu l-am mai spalat, l-am lasat numai sa se scurga bine.

Inainte sa ii bag la cuptor i-am sters insa foarte bine si pe dinafara si in cavitate, sa fie foarte uscati. Apoi i-am uns cu unt topit.

Ar fi trebuit sa am o grila pentru ca sa nu atinga curcanul fundul tavii. Pentru ca la aceasta tava nu am, am aplicat un truc pe care l-am vazut undeva si care se foloseste la friptul gainii si al curcanului, daca vrei sa-ti iasa pasarea mai crocanta.

Foaie de aluminium de bucatarie, taiata in bucati foarte lungi si stranse bine pe toata largimea foii si apoi puse ca in poza de mai jos. 



In untul topit cu care am uns am pus putin sirop de ghimbir din Australia (care se vinde la noi). Nigella zicea sa pun sirop de artar, dar nu am gasit unde m-am dus eu, asa ca am renuntat. Zaharul din acel sirop de artar ajuta la rumenirea mai frumoasa a curcanului.

Am copt dupa stilul 'combinat': 15 minute la cuptor fierbinte (220 grade Celsius), apoi am dat focul la 160 grade si am fript cam 40 de minute la 1/2 kg de curcan si ultimele 10 minute iar la 200 grade, ca sa se faca crusta.

Pana la urma tot am bagat ceva romanesc in reteta: ininte de a da focul mare la sfarsit am turnat rom peste curcan.

Va sfatuiesc sa incercati si voi friptura de pasare in saramura. Garantez ca va iesi mult mai bine decat ati crede. Daca nu aveti curaj la curcan, incercati cu o gaina. Saramura - brine - poate fi mai romaneasca la o gaina. Vreau sa spun cu ceva usturoi. 

Desi am pus ceapa si portocala si aproape tot ce a zis Nigella in reteta, ingredientele nu au dat nici un gust straniu curcanului.

Proiectul urmator este sa experimentez cu saramura si cu gustul crustei.

Masa de Craciun a fost mai bine decat m-am asteptat. Cel mai mare succes a avut curcanul si pe locul doi un fel de cozonac trandafirasi (Rosenkuchen), cred ca o reteta nemteasca adaptata in Romania, la care am mai adaugat si eu ingrediente, dupa placul meu. Semnatura mea de bucatareasa.

Ambele au fost devorate. Nu mi-a mai ramas nici o bucatica pentru a doua zi, ca anul trecut. De fapt anul trecut nu am facut Trandafirasi.

Felul intai a fost o supa din ciuperci amestecate, reteta din Udine (Italia) pe care am gasit-o intr-o carte de Claudia Roden. M-am gandit sa fie mai simplu, fara aperitive, pentru ca oricum mancam mai mult decat e bine pentru sanatate.
Ca sa rezum, un meniu nu foarte romanesc.

Dodo si Jojo au fost foarte dragute si cuminti.




Lui Jojo ii place deja sa deseneze ...




sau sa se bage sub masa.  
  



Imediat apare si numarul 2, pe care nu o intereseaza desenatul.

Craciun fericit la toata lumea!
Merry Christmas & Happy New Year to all of you!

4 comentarii:

  1. Craciun fericit.....si tare as incerca aceasta saramura....

    RăspundețiȘtergere
  2. Si tie un Craciun fericit si un an nou cu nulte bucurii si impliniri.
    Neaparat sa incerci reteta cu un pui. Baza e apa cu sare in proportia data in reteta de la Nigella si condimentele pe care le vrei tu, mai ales ierburi, piper, ienibahar si ceva usturoi.

    RăspundețiȘtergere
  3. AN NOU CU SANATATE ! si multe realizari . Eu as intreba daca ar fi treaba buna sa congelez dupa aceasta saramura. Adica as pregati 3 pui de ex si doi i as pune in congelator . roxana sr

    RăspundețiȘtergere
  4. Ce rau imi pare ca nu am citit blogul tau inainte de Craciun. Am facut si eu curcan la cuptor folosind o reteta de pe net si a iesit uscat. Data viitoare o sa folosesc reteta postata de tine ,negresit.
    La multi ani si multa sanatate in noul an. Sa ai parte de bucurii si realizari. Nepotele sunt niste minuni. :)Sa -ti traisca si sa fie norocoase.
    Dorina

    RăspundețiȘtergere