Ultima pagina

TRANSLATOR

luni, 16 septembrie 2013

Sa coasem verde ecologic pentru un Craciun alb (Sew green for a white Christmas)

Va veti intreba: ce a gasit-o pe individa asta sa inceapa cu Craciunul? Raspunsul este simplu. Afara este o vreme ploioasa de noiembrie; dupa noiembrie vine decembrie si in decembrie sarbatorim Craciunul, care, pe langa semnificatia religioasa principala, este si o sarbatoare a vietii de familie. Toti cei dragi se aduna in jurul pomului de Craciun sau cel putin la masa de Craciun. 
Ritualele sunt foarte importante in viata omului. Hai sa nu discutam teoria care spune ca cel care stabileste ritualele in familie are cea mai mare autoritate in familie. Si nici teoria importantei ritualelor pentru coeziunea din familie. 
Teorii in care eu cred, daca vreti sa stiti. Cu cat ne e viata mai nebuna si mai zbuciumata, planificata dupa metodele stiintifice de 'efficient time management', cu atat avem mai multa nevoie de un moment de liniste si de atentie din partea celor dragi.

Va aduceti aminte cumva de filmul 'Fanny si Alexandru' de Ingmar Bergman, care incepe cu scene de Craciun, vazute prin ochii de copil nevinovat ai lui Alexandru? Poate nu-l stiti, pentru ca erati prea tinere sau nici macar nu existati in 1982, cand a fost facut. In paranteza fie spus, scena de sfarsit este subtila si cutremuratoare, pentru ca in locul fantomei bune (a tatalui), Alexandru vede fantoma rea a tatalui vitreg, ceea ce inseman ca raul a intrat definitv in viata copilului, iar inocenta lui s-a dus. Tipic Bergman, insa deraiez din nou.


Incep sa ma pregatesc de pe acum pentru masa de Craciun. 
Nu cu mancarea, ci cu decoratiile si cu cadourile pe care le fac pritenilor si colegilor. In fiecare an incerc sa gasesc podoabe mai deosebite.

Anul trecut am facut cizmulitele de Craciun (Chritsmas stockings) de mai sus (care nu sunt de fapt finisate). Le-am pus pe farfurii, cu tacamurile in ele si fiecare oaspete a avut voie sa o ia acasa, daca dorea. Am dat si cunostintelor cu copii cate una, pentru fiecare copil. Le-a placut copiilor.
Mi-a spus o colega, careia i-am dat 4 cizmulite pentru fiecare membru al familiei, ca in anul urmator le-a pus in fereastra, dupa obiceiul olandez (o panglica intinsa, de care se atarna tot felul de decoratii de Craciun).

Am sa va explic cum le fac. Un tutorial de Craciun, dat din timp, ca sa va puteti hotara daca vreti sa incercati si voi. Va dau timp sa va hotarati daca vreti si, mai ales, daca va incumetati sa incercati si voi 'free motion' (quiltuit de mana la masina de cusut). Nu e nevoie sa stiti deja cum se face, puteti invata. Daca va intereseaza, va voi explica si a,b,c-ul elementar al quiltuitului liber. Nu aveti nevoie decat de o masina care coase pas drept.
Daca nu iese, nu-i suparare, ca doar mai sunt si alte metode de impodobit cizmulitele.

De ce spun ca veti coase ecologic (sew green)? Pentru ca puteti folosi resturi de materiale de la cusut sau de la quiltuit.

* Pentru partea exterioara (fata) puteti folosi resturi de material sau - ca mine in poza de mai sus - cearsafuri vechi, albe, pe care voiam oricum sa le inlocuiesc.



[Experimenti cu resturi de materiale de la croitorie. Un proiect pe care nu l-am terminat, pentru ca nu-mi place combinatia. Am vrut numai sa vad daca 
tiparul este bun si pentru un astfel de model]. 

* Daca nu aveti vatelina (batting) puneti doua straturi de finet (cotton flannel) de la o pijama veche, pe care nu o mai folositi. Daca veti lucra cu alb, nu puteti folosi finet in culori prea tari, dar pentru varianta din poza a doua, merge orice culoare de finet.

Folositi toate resturile pe care le aveti, chiar daca materialele au structuri diferite! Important este sa se asorteze.

Tiparul


Tipar gasit la Husqvarna sau la Martha Stewart. Tiparul folosit de mine este de la Martha Stewart, pe care l-am modificat in acest fel:

Intai am facut un desen cu ceea ce voiam sa obtin, dupa care am cautat un tipar potrivit ca dimensiuni (Martha Stewart), pe care l-am scurtat, ca sa nu fie orea lung pentru tacamuri. Am mai desenat varful si calcaiul cizmei.
Tiparul de la Husqvaran este prea mare pentru ceea ce vreau eu sa fac:

Dupa ce am ales tiparul, l-am copiat tiparul de patru ori: (a) tiparul complet, (b) varful, (c) calcaiul si (d) manseta. 
In poza de mai sus vedeti numai tiparul (a).



1. Mi-am facut sabloane ca sa pot desena repede conturul pe material. Cel mai bine merge cu plastic transparent (paterno) sau cu plasticul care se foloseste la coperte. Ma refer la acele coperte transparente care se pun la magazinul de copiat, daca vrei sa legi un doocument folosind spirala de plastic.

O alta metoda buna este sa laminezi doua tipare si sa tai pe urma conturul tiparelor (a), (b), (c) si (d) - vezi mai sus.



2. Am marcat tiparele pe o bucata mare de bumbac alb:
* Intai am folosit tiparul complet, pe care l-am pus cat mai economic, lasand intre tipare o distanta de aproximativ 2-3 cm. Pentru ca am folosit resturile de bumbac pe care le-am avut, marginile sunt in anumite locuri mai mari.
* Apoi am marcat conturul calcaiului, al varfului si al mansetei, folosind tiparele (b), (c) si (d).

3. Am facut 'sandvisul' de quiltuit. Un strat de bumbac = dosul (backing), un strat de vatelina (batting) si fata de bumbac pe care erau desenate tiparele.
Dupa cum am mai zis, daca nu aveti vatelina, puneti finet, un strat sau - mai bine! - doua straturi, ca sa fie cizma mai tare.

4. Am cusut intai conturul cizmei si apoi al calcaiului, varfului si al mansetei. Toate cizmele in acelasi timp.

5. Apoi am inceput sa fac quiltuit liber (free motion quilting) la toate cizmele.
Abia dupa ce am terminat, le-am taiat, lasand o margine de aproximativ 1 - 1,5 sau 2 cm in jur. Marginea pentru tiv pe care o veti obtine depinde de cum puneti tiparele pe materialul pe care il aveti.

Daca nu va incumetati la quiltuit liber, matlasati: coaseti intai linii paralele intr-o directie si apoi linii paralele la aceeasi distanta, dar la 90 de grade de primele (unghi drept) sau la un alt unghi (romburi).
Si aici puteti varia cusand linii paralele echidistante sau doua linii la 1 cm, urmatoarea linie la 2 cm, iar o linie la 1 cm, inca o linie la 2 cm si asa mai departe. Experimentati!


[Tai cizmulita, numai dupa ce am terminat cizmulitele din jur]

6. Acum incep sa cos cu punctele decorative de la masina, folosind ata de brodat Madeira rayon verde, rosie si aurie. Este o buna ocazie sa incercati toate punctele decorative pe care le are masina voastra. 
ALTERNATIVA: Daca nu aveti puncte decorative la masina de cusut, lasati alb si coaseti margelute argintii sau colorate cu mana sau brodati ceva simplu, sau mai complicat!!!, daca doriti.

7. Coaseti bieu rosu la marginea de sus.



Asa obtineti 1/2 din cizma, care trebuie cusuta de una asemanatoare, ca sa obtineti o cizma in care sa puteti baga tacamurile.


[Idei pentru decorat cu puncte de la masina de cusut]

Ceea ce vedeti mai sus este prima incercare, pe cand intentionam sa pun bieu rosu si in jurul cizmei.

Am incercat, dar nu sunt multumita de rezultat din doua motive:
- Unul estetic: este prea mult rosu.

- Si unul practic: este prea complicat si muncesc prea mult. Daca rezultatul ar fi fost deosebit de frumos, ar fi meritat sa bagi mai mult timp si munca in ce fac. Dar asa...

De aceea acum am ajuns la concluzia ca este mai bine sa pun bieul rosu numai la marginea de sus si sa cos cizma ca la haine:
* fata peste fata (right side on right side),
* cos tivul
* dau zigzag sau folosesc masina de surfilat (serger)
* intorc pe fata si... gata!

Va arat acum a doua varianta, pe care nu am perfectionat-o, pentru ca mi se pare mai simplu sa fac FMQ (free motion quilting)
Se face folosing freezer paper sau varianta cu ambalajul de la hartia de printer A4. O folositi daca aveti materiale dragute sau daca aveti timp sa brodati cu mana (embellishment), Veti obtine rezultate deosebite. 

Va arat de aceea pe scurt in niste poze despre ce e vorba. 
Important! Daca vreti sa faceti un astfel de model va trebui sa cititi intai tutorialul despre folosirea freezer paper / ambalajul de la hartia pentru printer.

Succes. Dati frau liber inspiratiei. Eu va arat numai ce se poate face, voi perfectionati.

Copiati tiparul pe freezer paper (dubla) sau pe ambalajul de hartie de printuit



Si aici aveti nevoie de un tipar intreg si de tiparul calcaiului, varfului si al mansetei cizmei (a, b, c, d).




[Sabloanele a, b, c si d]

Folosind metoda descrisa la aplicatiile cu freezer paper, preparati aplicatiile pentru varf, calcai si manseta, avand grija sa lasati material pentru tiv de-a lungul cizmei. Adica acolo unde veti coase tivul. Marchez pe tipar cu linie punctata. Stiu ca acolo nu trebuie sa indoi si sa calc tiparul aplicatiei







Ca sa aranjati piesele de aplicat, folositi tiparul mare, desenat pe foita sau calc (tissue paper), ca sa puteti vedea unde plasati manseta, varful si calcaiul.




Apoi lipiti-le cu lipici solubil in apa (lipici pentru copii, care iese la spalat).


Acum desenati linia pe care veti coase, folosindu-va de tiparul pe freezer paper. Puteti folosi un stilou 'permanent marker' care deseneaza o linie fina. Neaparat PERMANENT, ca sa nu iasa la spalat si sa pateze!!!
Pentru vizibilitate in tutorial eu am folosit un marker cu varf mai gros.




Asa obtineti o jumatate a cizmei, pe care o puneti peste un strat de finet si peste un strat de bumbac uni sau colorat, care va fi captuseala.


In rest coaseti cum am scris la cizma alba.

Un comentariu:

  1. Multumesc mult pentru ca va impartasiti cu noi ideile, experienta si toate cunostintele. Eu sunt inceptoare si ma inspir cu drag de la dvs si din alte surse la indemana

    RăspundețiȘtergere