Ultima pagina

TRANSLATOR

miercuri, 21 august 2013

Lenjeria intima (tutorial) - aplicarea dantelei

Acum un subiect serios: cum se pune dantela pe lenjeria intima. 
Nu vorbesc de dantela la sutien, peste cupe, ci de cea de la combinezoane sau de la chiloti, indiferent daca o lasi peste material sau tai materialul din spate, ca sa ramana dantela libera.
Despre punctul cu care se aplica dantela nu exista controverse.
Dantela se coase cu un zigzag foarte mic, chiar pe margine (aici la mine, pe marginea cu zimtisori).

Zigzagul poate fi zigzag mai rar sau mai dens (aproape de punctul drug / satin stitch) in functie de cat de subtire sau cat de solida este dantela. 
Un zigzag mai dens se foloseste cand trebuie sa cosi peste o taietura, ca sa nu se vada firele. Cand imbini cele doua capete taiate ale dantelei.
Pentru ceea ce fac eu insa, nu am nevoie de un zigzag foarte dens.

1. Setarile mele pentru lenjerie
(Am vandut Aurora si am o Bernina noua, care arata altfel).
- lungimea pasului 1.5, latimea zigzagului 1.9. 
- tensiunea la fire e aici la 4, dar am redus-o la la 3.5 si am bagat-o cu 3,5 in memorie.
- presiunea piciorusului redusa (de la standardul de 50) la 30.
Avantajul unei masini programabile este ca ii poti baga in memorie setarile standard, pe care le folosesti regulat. Eu am aici toate punctele de care am nevoie la cusutul lenjeriei (drept, zigzag pentru dantela, zigzag la cusut si zigzagul triplu).
Inca cateva puncte de care trebuie sa tii seama.

2. Cum se fixeaza dantela inainte de a o coase cu zigzag

La inceput prindeam dantela cu scoci (tape), asa cum citisem in cartea despre cusutul lenjeriei de la Singer (Sewing lingerie. Singer Sewing Reference Library aveti aici link la Amazon, unde va puteti uita pe cateva pagini. Cartea nu se mai editeaza, dar daca o gasiti la pret redus / second hand, nu ezitati sa o cumparati. Merita toti banii).
[Chiar prima incercare de cusut dantela pe un petic de lycra]

Si totusi nu mi-a placut aceasta metoda. Insa nu strica sa o stiti, ba chiar o puteti folosi, dar numai cu conditia sa scoteti scociul inainte de a coase peste el.  Cum se face? Simplu, dar iti mai ia niste timp.

Cand ajungeti la scoci, ridicati piciorusul cu acul lasat in material ...

... si scoateti scociul cu o penseta (cea mai buna este o penseta mare, care se vinde ca accesoriu la masina de surfilat / serger)
Daca nu faceti asa si faceti cum te sfatuieste cartea de la Singer, veti avea mult de muncit sa scoateti scociul perforat si ramas intre zigzaguri. 
Sa nu ziceti ca nu v-am avertizat!

Ati mai putea incerca lipiciul, dar cum materialele astea nu se calca... nu merge. 
Puteti sa mai coaseti si peste foita foarte subtire, fiindca zigzagul este elastic, asa ca nu se vor fi probleme cu ata care s-ar putea rupe. 

Eu folosesc acum numai acele de gamalie (pins). 


Secretul este ca am o masa de lucru plata. Adica masina mea are o extensie / masa de plexiglas care se sprijina de bratul liber. De fapt nu cred ca e greu de facut, daca ai un magazin care prelucreaza plexiglasul si te duci cu dimensiunile masinii. Va fi mult mai ieftina decat ce ati comanda de la reprezentantul oficial al masinii.
NB. Daca va intereseaza sa-mi spuneti sa va pun niste poze, ca sa se lamureasca cel ce va va taia plexiglasul.

Pentru ca tot chilotul ramane complet plat pe masa, nu am nevoie decat de cateva ace de gamalie, pentru ca verific non stop daca s-au facut cute sau nu sau daca s-a deplasat dantela. Dar trebuie sa netezesc in permanenta chilotul, cand pivotez, ca sa fie perfect plat.

3. Cusutul pe marginea dantelei

Ca sa prindeti dantela bine, trebuie sa coaseti zigzagul exact pe marginea dantelei. Pentru asta trebuie sa pivotati foarte des. 
Ridici picorusul cu acul in material si pivotezi ca sa cosi mereu pe linia dantelei.
Merge foarte incet!  
In stanga am cusut deja. Se vede ca numai daca urmezi exact conturul dantelei iese frumos si ramane dantela plata.

Uneori, daca dantela e mai lata si nu ai de gand sa tai materialul in spatele ei, trebuie sa mai cosi un zigzag ca sa o fixezi mai bine. Cosi pe marginea unui  motiv din ea, ca sa nu se vada. Asa am facut la acest chilot cu dantela neagra. Pe fata nu vezi cusatura din exterior...  
 [Marturisesc ca e putin stamba dantela, dar cand voi pune elasticul la picior nu se va mai vedea].
... pe spate da. Vedeti cu ocazia asta si pe ce linie din dantela am cusut.
Am cusut special cu negru, ca sa puteti vedea. Chilotul este pentru nepoata Mihaela din Ploiesti, care nu se va supara pentru aceasta manevra.

In general ata din suveica are aceeasi culoare cu materialul, deci ar fi trebuit sa fie ecru ca sa fie asa cum trebuie.

4. Cel mai important lucru: presiunea piciorusului.

Dt fiind ca materialul este elastic, o presiune prea mare a piciorusului iti va deplasa straturile in timpul cusutului si vei obtine ceea ce se numeste 'efectul plugului de zapada" (snow plough). Adica stratul de deasupra va fi impins de piciorus prea mult, pe cand cel de jos este controlat de zimtisorii transportorului.

Ar trebui sa aveti o masina care poate regla presiunea piciorusului.
Am vazut pe un video ca masinile vechi (vintage) aveau aceasta posibilitate: un surub undeva, desupra piciorusului sau mai bine zis pe masina, pe linia verticala de la piciorus in sus. Multe masini noi, moderne au si ele aceasta functie. 

De fiecare data cand veti coase lenjerie, uitati-va deci nu numai la tensiunea firelor (cel din suveica / bobbin si cel care vine de la mosor / spool), ci si la presiunea picorusului. Este ceva foarte important, nu numai aici, ci la orice fel de cusut la masina, pentru ca presiunea presiunea trebuie modificata in functie de material (cat de gros sau cat de stabil e: tesut sau tricotat).

Desi am si transport dublu la Bernina cu care cos, ca la Pfaff, nu il folosesc, pentru ca se foloseste numai cu picioruse care au o deschizatura pentru 9 mm si eu nu vreau decat maximum 5,5 mm, cum era la Aurora. Si cum aveti cele mai multe dintre voi din Romania. 
Placa de la masina cu deschiderea de 9 mm imi 'inghite' materialul in gaura de 9 mm. Fara ajutorul transportului dublu, care imi misca ambele straturi de material in acelasi timp, trebuie sa micsorez eu manual presiunea piciorusului, ca sa permit materialului si dantelei sa treaca usor sub piciorus.

Intrebari?... 

Aceasta este Partea V din seria despre cusutul lenjeriei intime (chilotii).
Partea I: Ce trebuie sa stii in general despre cusutul lenjeriei
Partea II: Lenjerie intima (cum se croieste un slip)
Partea III: Lenjeria intima (cum se coase slipul)

Partea IV: Lenjeria intima (tutorial) - probatul - fitting lingerie 

4 comentarii:

  1. Buna, buna! ce ma bucur ca v-am gasit blogul :) foarte interesant si educativ. Eu m-am apucat de croitorie acum un an. Mai mult haine pt mine ca pentru altii nu prea am pt cine (sunt singura in California). O sa va vizitez ca sa invat si daca nu e cu suparare o sa pun si cate o intrebare din cand in cand. Sunt din Dambovita si la Ploiesti mergeam "la oras" :) ca sa ne cumpere mama de incaltat si imbracat. S-a facut un oras foarte frumos daca nu ati mai fost pe acolo de ceva vreme :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna ziua,
    Intrebarea mea este legata de masina de cusut :). Ma bate gandu sa imi iau si eu o Bernina si ma invart intre 580, 780 si 830 toate cu modul de broderie. Daca nu ma insel cred ca dvs aveti 780 :). Ma atrage 830 pentru piciorusul dublu, gherghefu jumbo si posibilitatea de a adauga modele dar imi e frica de problemele pe care le-a tot avut modelul (din ce am citit pe forumuri) si pretul e prea mare ca sa risc experimente. Ce v-a facut sa luati modelul respectiv?
    Multumesc frumos,

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Hellen, am sa-ti raspund pe blog, cred ca dupa ce termin postarea despre tutorialul pentru o rochita de fetite. Este ceva despre alegerea masinii de cusut, asa ca poate interesa si pe altii. Oricum, am 820 si 780 si iti recomand 780 (piciorus dublu, cusut multidirectional ca si 830, dar cu un spatiu mai mic poentru quituit si cu polosire partiala a jumbo hoop, dar nu mult mai putin). O sa-ti explic de ce. In ce tara esti? Romania?

      Ștergere
    2. Multumesc, astept raspunsul :). Sunt Elena din Bucurest de pe grupul de cu_ac_si_andrele dar cu contul de gmail :)

      Ștergere