Ultima pagina

TRANSLATOR

duminică, 9 decembrie 2012

Tricotaje - trucuri utile

Lucrez la o jacheta din lana Pingorex baby (cerise) care va fi purtata peste pantaloni din 'baby cord'(catifea raiata fin),  intr-o culoare asortata. Modelul este de la Phildar si este facut pentru lana Partner Baby. Dar este perfect si pentru Pingorex baby, pentru ca ambele fire se lucreaza cu andrele 3 (2 1/2 la elastic) si au aceeasi grosime.


De aceea  nu va trebui din fericire sa recalculez cate ochiuri trebuie sa pun si cate sa scad sau sa inmultesc, ca sa imi iasa modelul exact. Am sa va arat insa alta data cum se face cand vrei sa folosesti acelasi model, dar pentru o lana mai groasa sau mai subtire. Este un truc simplu, ceea ce faci ca sa afli cum se modifica numarul de ochiuri si randuri in raport de grosimea lanii. Daca uit, sa-mi aduceti aminte.

Inainte de a da mai multe explicatii despre model, vreau sa scriu in general, despre tehnica pe care o folosesc eu personal cand tricotez si despre alegerile mele dintre diferitele posibilitati si metode.

1. Nu incep niciodata cu capatul firului exterior din pelota, ci cu cel din interior (vezi in poza de mai jos).



De ce? Pentru ca firul iese mult mai uniform, fara sa fie nevoie sa tragi, rostogolind pelota, pe care o poti tine intr-un borcan sau o cutie ca sa sara pe jos si sa se murdareasca.
Pentru ca eu tricotez in tren, imi este mai usor sa o tin intr-un sac de plastic langa mine, decat sa risc sa imi cada pe jos.

Ca sa scoti capul din interior, trebuie sa bagi ambele degete aratatoare in capetele pelotei si sa cauti golul din mijloc. Scoti apoi firul care crezi ca este chiar in mijloc. In general iese mai mult decat un fir, iese un mic ghemotoc de fire, dar nu conteaza. Cauti capatul firului din acest ghemotoc si incepi sa tricotezi cu el. La un moment dat vei termina de tricotat gramajoara de fire, care a iesit in plus si vei ajunge sa iti iasa firul din pelota ca in poza de mai sus.

2. Folosesc metoda de tricotat pentru marginea 'perlata'.
Daca va uitati la poza jachetei verde, veti vedea ca tivul de la maneca si marginea jachetei trebuie sa fie finisate frumos, din tricotat (daca nu vrei sa le pui un bieu tricotat sau sa crosetezi un rand sau doua, de exemplu in 'punctul racului').
Chiar foarte frumos nu este finisat de persoana care a tricotat pentru Phildar (maneca din dreapta de la jacheta verde). Marginea perlata este insa cea mai buna metoda de finisare a marginii pe care am vazut-o eu.


Cum se lucreaza? Foarte, foarte simplu: 
- ultimul ochi din rand se lucreaza mereu pe fata, indiferent de cum ai lucrat pana la el, pe fata sau pe dos (ochiul va iesi lucrat pe dos cand intorci tricotajul sa incepi randul urmator). 
- primul ochi din randul urmator nu se lucreaza, se ia pe andrea cu firul in spatele lui si apoi continui sa lucreazi normal, cum trebuie in model.

Marginea perlata tine tricotajul drept si nu il labarteaza (asta pentru ca ultimul ochi din rand si primul din randul urmator nu se lucreaza decat din doua in doua randuri si se intinde exact cat trebuie sa ai marginea dreapta, fara sa se onduleze).

3. Pun ochiurile 'romaneste', cu firul de jos dublu. Dar numai la tiv si unde am nevoie de un accent mai deosebit.


Tivul imi iese cu o margine putin dantelata. Olandezele incep lucrul altfel si arata cum arata la mine in poza de mai jos, cand folosesc un singur fir si jumatate din modelul de sus cu firul dublu. Multe persoane interesate de tricotat din Olanda m-au rugat sa le invat si pe ele cum facem noi, romancele.

4. Folosesc un alt fir ca sa adaug mai mult de 2 ochiuri.

Inainte puneam ochiuri in plus, folosind acelasi fir cu care tricotam. Am vazut ca nu iese frumos si se labarteaza si se ruleaza tricotajul.

Asa ca am nascocit urmatoarea tehnica, de care sunt acum multumita si pe care o folosesc mereu.


Sa va explic acum cum fac.

Intai tai un fir care sa fie cel putin de 4-5 ori mai lung dacat lungimea de care am nevoie ca sa inmultesc. Mai bine ceva mai lung decat prea scurt. Il trec prin ultimul ochi de pe andrea, inainte de a incepe sa inmultesc ...


... si fac un nod, lasand unul din capete de aproximativ 4-5 cm.


Cu capatul lung pun cate ochiuri imi trebuie si de cate ori trebuie sa pun iar ochiuri.


Cand intorc, las firul lung pentru urmatoarea inmultire de ochiuri si cand ajung la firul scurt (care se vede in poza de mai sus in dreapta) il iau si tricotez cu el si cu firul din pelota cu care trebuie sa tricotez. Am deci un fir dublu pentru cateva ochiuri.




Eventual tricotez numai cateva ochiuri cu firul scurt si il las, ca sa il tricotez in continuare  in randul urmator.


Daca va uitati bine in poza de mai jos veti vedea ca trei ochiuri au fost lucrate cu fir dublu si sunt mai groase. Dat fiind ca ochiurile asta vor fi sub brat, nu ma deranjeaza mica ingrosare a tricotajului.


Iar in pozele de mai jos puteti sa vedeti unde am capatul firului scurt, pe care l-am tricotat impreuna cu firul principal, pentru ca sa il 'ingrop' si sa nu trebuiasca sa-l finisez mai tarziu cu acul.



Si tot asa inmultesc ochiuri si continui sa folosesc firul ajutator.

Pentru jacheta verde pe care o copiez, trebuie sa inmultesc 1 x 7 ochiuri si 9 x 6 ochiuri.


In postarea urmatoare va dau tiparul si continui sa scriu despre firele Pingorex baby si modificarile pe care cred ca le fac in model.

3 comentarii:

  1. Sunteti minunata ,tot ce iese din mana dvs e perfect.
    Eu nu croitoresc dar tricotez uneori.
    Multumesc pentru trucuri.
    Nepotelele dvs sunt norocoase cu o asa bunica. Neaparat sa le faceti sa stie asta :).
    Dorina

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte frumos imi place dar nu prea ma pricep cred ca cu cat faci mai mult cu atat devii mai bun

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte interesant articolul. Cat traim invatam.

    RăspundețiȘtergere