Ultima pagina

TRANSLATOR

vineri, 2 noiembrie 2012

Croitorie pentru incepatoare. Finisarea gatului pe materiale subtiri - tutorial

Aveam de gand sa va spun cum am croit si lucrat rochitele de botez. Dat fiind ca am intrat in criza de timp si nu am mai avut timp de facut poze, am sa pun numai un tutorial despre finisarea gatului pe materiale (foarte) subtiri, fara guler.


Daca puneti un guler Peter Pan / Claudine, bagati gulerul finisat intre bieul de la gat si fata sau spate, avand grija sa puneti colturile gulerului exact pe mijlocul spatelui sau al fetei. Pentru ca atunci cand se inchide rochita sau bluza, gulerul sa nu se suprapuna la mijlocul fetei / spatelui.


Eu am facut corsajul rochitelor incheiat in spate cu capse de metal, pentru ca dupa botez trebuiau imbracate repede fetitele si daca as fi pus nasturi era ceva mai complicat.
La o bluza simandicoasa voi face fara discutie butoniere de mana. Nici o masina de cusut nu face butoniere mai frumoase decat cele facute de mana.


Din poza de mai sus se vede ca sunt croitoreasa amatoare, pentru ca marchez toate liniile cu creion acuarela. Vera, care este de profesie si artista (da-da, TU esti artista, draga doamna) coase cu siguranta fara marcaje. Marcajele cu creion acuarela ies complet la masina de spalat. Am sa va arat dupa ce usuc si calc rochitele.

Gulerul se pune imediat dupa ce ai cusut umerii, dar inainte de a incheia partile laterale, pentru ca in acest stadiu se poate coase plat pe masa, ceea ce este mult mai usor. 
Daca ati pus vreodata gulerul ultimul, stiti despre ce vorbesc.

Dupa ce am cusut umerii, am cusut cu pas drept pe linia definitiva a gatului (stay stitch) ca sa imi intareasca si fixeze linia gatului, sa nu se intinda cand cos si sa am o cusatuira ajutatoare la punerea gulerului.
La materialele elastice si la cele subtiri se coase mereu in acest fel (stay stitch). Si la hainele mai simandicoase, la care lucrezi mai cu grija.

Gatul l-am finisat apoi cu o banda de bieu, taiata la 45 de grade de firul materialului, pentru ca bieul taiat la 45 grade se muleaza pe liniile curbe. 
NB. Dupa cum poate stiti din ce am scris despre finisarea quiltului, exista si un fel de 'bieu' (binding) pe fir drept. Asta in lumea quilteuzelor, pentru ca bieul adevarat este numai cel taiat la 45 de grade de firul drept.
La finisarea gatului nu se poate lucra cu 'bieul' care se pune la quilt ('binding', taiat pe fir drept). Sa nu incercati, pentru ca veti strica si bluza si materialul. 

1. Am taiat o fasie de bieu ceva mai lunga decat lungimea gatului, masurata pe tipar:

Latimea benzii de bieu = 2x tivul + 2x latimea definitiva, dupa finisare.
Lungimea benzii de bieu =  lungimea gatului, trecand de mijlocul spatelui sau al fetei + 4 cm de rezerva

Bieul folosit de mine avea latimea de 6 cm (2x1 cm tivul + 2x2 cm latimea dorita de mine). Nu trebuie sa fie prea lat.

2. Apoi am calcat bieul dublu. Eu nu l-am intins, pentru ca nu l-am pus pe material elastic si nu voiam sa-mi faca deschizatura gatului mai mica decat imi cerea tiparul, atunci cand s-ar fi relaxat de la calcat.

3. Se pune bieul PE FATA de-a lungul gatului cu indoitura spre exterior si marginile taiate pe linia de taiere a gatului. Cand intorci bieul pe spate, marginea indoita devine partea care se vede si deja finisata.

* Cand il puneti aveti grija sa se potriveasca marginile (va amintiti? tivurile egale si avantajul lor in croitorie!!!)


* Pentru ca nu  vreau sa mi se stranga gatul dupa ce am cusut, am avut grija sa fie neted si neintins de-a lungul marginei finisate, nu de-a lungul taieturii gatului. 

NB. La materialele elastice se face invers, parte dinspre gat se pune fixa si cea din exterior se intinde putin, pentru ca ai interesul ca gatul sa fie ceva mai stramt decat ar fi in tipar.
La materialele tesute nu trebuie sa se intinda bieul, ci sa stea perfect nu numai pe langa gat ci mai ales in partea opusa a bieului.


Marginea care pare prea ondulata se strange la calcat.

Am sa pun mai multe din pozele facute, ca sa fie mai clar, desi unele din ele sunt dubluri, dar pentru incepatoare vor fi de folos.

In poza de mai jos am pus bieul sa imi ajunga la jumatatea partii care formeaza dublura de la mijlocul spatelui sau al fetei. Bieul trebuie sa intre sub ea, ca sa il finisezi cand cosi dublura. Nu trebuie sa-l tai prea scurt la capete, pentru ca s-ar putea sa fie prea scurt, cand intorci bieul pe dos.

Trebuie sa arate cam asa, prins in ace de gamalie.


4. Se taie bieul cat trebuie sa fie de lung la mijlocul spatelui (la mine) sau al fetei (daca faceti bluza incheiata in fata). Eu il insailez intotdeauna, pentru ca nu cos atat de bine incat sa fiu in stare sa tin bieul fixat unde trebuie sa stea, cand cos. Decat sa risc sa mi se strambe, insailez.


Important: partea cu care se finiseaza deschizatura la spate se intoarce pe dos, adica se pune exact opus felului in care va arata dupa ce am terminat cusatura. 
In mod normal ea este indoita spre spate. Acum insa este indoita spre fata si bieul - vazut de pe fata corsajului - este deasupra ei. Cand cosi prinzi bieul de ea, iar cand intorci bieul pe dos, va reveni in pozitia in care trebuie sa fie.


5. Pe urma calc (cu abur, pentru ca aici am batist de bumbac), ca sa dispara ondularile de la gat.


In poza de mai sus se vede dosul rochitei cu bieul jos si se mai vede linia de intaritura a gatului, care este acum linia pe care trebuie sa cos bieul. Cusatura va fi perfect rotunda si gatul va iesi exact ca pe tipar.

Iata si cum am intors  intaritura deschizaturii de la spate PE FATA si cam pana unde am lasat bieul de lung (cam intre o treime de la margine si mijlocul dublurii unde vor fi pusi nasturii sau cusute butonierele).



[Eu nu am dublat cu material sintetic / Vilene sau Vlieseline/  unde se cos nasturii sau butonierele, 
pentru ca am vrut sa ramana rochita supla. Exista si vlieselina mai subtire si mai supla, stiu. 
Am mai pus inca un strat de batist, dubland partea de tipar pe care o dadea Burda pentru dublura. 
Pentru ca sa vedeti stratul in plus am pus foarfeca si carligul intre straturi. 
Nu am am doua straturi, ci 3]

Bieul este partea cea mai de jos din sandvisul corsajului si intariturii.





Uitati-va cat de bine se manipuleaza bieul la calcat. In croitoria mai inalta se calca bieul cu aburi pe linia de gat a tiparului. Eu am facut mai simplu, desi la o bluza sau o rochita mai simandicoasa, as calca si eu bieul in forma, inainte de a-l pune.

* In poza de mai sus bieul este insailat si fotografiat asa cum apare pe dosul corsajului.
* In poza de mai jos - care este facuta cand confectionam a doua rochita - se vede bieul in acelasi stadiu de cusut, dar pe fata. E mai clar cum se suprapun piesele si pana unde am pus bieul ca lungime.


NB. Nu uitati sa insailati cand coaseti tivuri curbe! Croitoria mai buna se face insailand in astfel de situatii, pentru ca o greseala in ghidarea materialelor sub piciorusul masinii va duce la deplasarea pieselor si deci la un rezultat mai putin frumos.

6. Acum se coase bieul exact pe linia gatului.


* Coaseti  de fapt exact SUB linia de intarire (stay stitch). Ca sa nu se vada pe fata doua cusaturii in acelasi loc.
* Pivotati cu grija, cand coaseti. 
E mai bine sa te opresti, cand vezi ca directia de coasere incepe sa fie tangenta la cerc, sa sucesti putin materialul si sa continui sa cosi urmand linia curba.
Daca nu aveti o masina care se opreste automat cu acul jos:
- lasati acul in jos, in material,
- ridicati piciorusul,
- pivotati materialul, ca sa puteti coase exact rotund, pe linia marcata.



Sfatul meu pentru incepatoare:
Daca aveti o linie curba mai larga, puteti sa ghidati materialul mai usor si nu trebuie sa pivotati atat. Daca cercul pe care coaseti are o raza mai mica, nu va sfatuiesc sa coaseti linia curba numai ghidand materialul, pentru ca nu va iesi frumos. Masina are tendinta sa coasa drept si veti parasi linia cercului. 

7. Dupa ce ati cusut dintr-un capat la altul al gatului, trebuie sa crestati tivul ca sa se poate intinde cand intoarceti bieul spre dos si sa nu traga. Apoi intoarceti atat bieul cat si intaritura spatelui (a fetei) pe dos si insailati. Calcati iar.

Poza de mai jos e facuta dupa ce am taiat si incepusem sa insailez.


Metoda asta de crestare este cea pe care o recomanda Burda. Nu am fost insa foarte multumita de ce mi-a iesit, pentru ca materialul este destul de transparent si se cam vad zimtisorii de la taietura.

La a doua rochita am taiat nu cum zice Burda, ci cum te invata sa faci in cartile despre couture, atunci cand cosi pe materiale subtiri. Nu mai tai mici triunghiuri din tiv, ca mai sus, ci tai oblic tivul, dupa ce am facut 'grading': am taiat tivul care nu este direct langa materialul rochitei ceva mai mic decat celalalt tiv, ca sa mai subtiez grosimea tivului.  Cred ca in romana se zice am 'rihtuit', dupa cum am inteles de pe blogul Verei. Dar s-ar putea sa ma insel.
Dupa ce am crestat primul tiv cu mici taieturi oblice, cam pana la 3-4 fire de cusatura, l-am crestat si pe al doilea, dart in sens opus. Cand se desfac sau se suprapun tivurile, in functie de forma liniei curbe, nu mai ai goluri vizibile, ca atunci cand tai mici triunghiuri de material. La un material transparent conteaza mult asta.

















Corsajul va arata asa, vazut din spate. Bieul este deja finisat:
* partea rotunda din exterior (care de obicei se finiseza cu zigzag sau cu masina de surfilat) este  indoitura bieului, ceea ce da o finisare si mai frumoasa si mai putin voluminoasa decat cea cusuta cu zigzag sau cu masina de surfilat / serger, pentru ca nu mai ai atele de la zigzag sau serger.
* capetele bieului sunt ascunse sub intaritura de la mijlocul spatelui (al fetei).


Calc iarasi, ca sa fixez pozitia bieului de-a lungul gatului.

IMPORTANT:
La intorsul bieului mai trebuie sa ai grija sa nu intorci exact pe linia de cusatura, unde se imbina bieul cu corsajul. Acea linie de demarcare nu trebuie sa de vada pe fata corsajului, ci numai pe dos, asa cum vedeti in poza de mai jos. Pe fata nu trebuie sa se vada nici o urma de la cusatura bieului.



Si inca o data cum arata. Pe dos...


... si pe fata.









Acum sunt gata cu finisarea gatului.

Mai am sa le cos DE PE DOS exact pe marginea bieului. Dar intai trebuie sa pun fustita, pentru ca acolo iar trebuie sa cos intaritura spatelui ca la punerea gatului. Abia dupa aceea am putut sa trag tighel pe marginea intariturii si am cusut bieul rotund exact pana la acea linie.


Am sa mai fac tiparul acesta de rochite si pentru Craciun si sper sa pun tutorial de la inceput pana la sfarsit, pentru ca atasarea fustei e interesanta ca tehnica de cusut.

In postarea urmatoare am sa pun poze cu rochitele, ca sa vedeti detaliile (manecile, juponul cu danteluta, cusut impreuna cu fusta si finisarea incheieturiii la spate).
Trebuie sa ma pun pe lucru pentru Dodo si Jojo, pentru ca acum vor purta mai mult timp o haina. Nu am facut nimic, care sa fie purtat numai in decurs de 2 luni. Rezultatele le voi arata pe blog.

2 comentarii:

  1. Eu sunt chiar incepatoare in ale croitoriei, si chiar am pus de curand o banda bie la o bluza si cred ca am gresit ceva ca sta ca batoasa la gat. Cred ca as fi inteles mai bine tutorialul tau daca ai fi facut montarea bieului cu culori diferite (intre material si bie).
    Oricum o sa citesc acum toate postarile tale ca sunt tare utile.

    RăspundețiȘtergere
  2. exact la asta ma gandeam si eu- cu culori diferite. unde mai pui ca am da facut un guler de negru pe negru. numai cand ma gandesc. demult detot, acum vreo 25 de ani, cred, faceam primul meu maieu croitorit. si a fost sulfilat de mana ca nu aveam decat o ileana sau monica. nu mai stiu cum o chema pe masina mea de cusut. si atunci era guler dublat . acum am bie si nu mai am nici rabdare. si din ce scria in burda mea nu am inteles nimic. bordurare? nu-s incepatoare, dar nici nu stiu ce avansata. am mai cusut fuste si pantaloni, dar cam de doua stele, poate una de trei. vreo doua bluze, vreo doua rochii. bieu si bordurare. mai caut. poate gasesc eu undeva. e interesant si aici. dar...

    RăspundețiȘtergere