Ultima pagina

TRANSLATOR

joi, 6 septembrie 2012

Lenjerie intima tutorial (cum se croieste un slip)

Fiindca tot am inceput... Am croit doua slipuri sau chiloti sau cum li s-or mai fi zicand in romaneste...


Tiparul este de la Merckwaerdigh (tiparul de baza, masura Large, penultima pe tiparul de jos). 
E un tipar pentru un slip cu talia inalta, asa zisul model 'BRIEF'. Daca linia taliei este desenata mai jos, obtii un slip pe sold (hipster). La fel si linia piciorului se poate modifica, obtinand un slip mai decoltat.

Am copiat modelul, dublandu-l, pentru ca am observat ca ma descurc mai bine cu plasarea tiparului pe un singur strat de material: imi e mai usor sa tai, sa desenez marginile tiparului si sa ma uit unde se poate plasa mai economic.


Eu am spatele cabrat sau curbat (swayback). Chiar ca nu stiu si cred ca nici nu am stiut vreodata cum i se zice in romaneste in croitorie acelui tip de spate, la care la toate fustele si rochille sau bluzele pe care le ai fac o cuta in spate, ca in poza de mai jos.
La fuste stiu mereu ca trebuie sa las linia taliei in mijlocul spatelui cam cu 1 cm -1,5 cm in jos.
La primul slip pe care l-am facut si la care am facut tiparul asa cum era desenat de Margreet de la Merckwaerdigh, mi-a iesit spatele prea inalt. Am vazut ca trebuie sa tai binisor, asa ca acum am taiat din tipar.

Corectia pentru SWAYBACK.
Intai am indoit tiparul si am desenat o linie perpendiculara pe linia de mijlocul spateleui (CB) de 1,5 - 2 cm. Apoi am dus linia cu florarul pana la coltul cu tivul lateral. Linia trebuie sa fie perpendiculara pe mijlocul spatelui la inceput, ca sa nu ai in talie un mic V la mijloc. E acelasi principiu ca la modificarea decolteului la gat.


Dupa aceea am copiat linia pe partea cealalta a tiparului.
Daca folositi un tipar 1/2 care se pune pe materialul indoit, nu trebuie sa tragi linia decat o singura data.
In poza de mai sus copiez linia, care se vede putin pe dosul tiparului.


Obtin acest tipar:

Dupa ce am desenat tiparul si am marcat linia de la mijlocul spatelui, am adaugat un tiv (seam allowance) de 1 cm de jur imprejur. Nu si la talie, fiindca slipul imi era oricum prea lung, fiind ... romaneste -:)))!!! scunda (1m54 inaltime). Am lasat deci linia taliei asa cum este desenata pe tipar si corectata, ceea ce inseamna ca fara tiv pierd punand elasticul aproximativ 1 cm (daca pun elastic lat de 1 cm) sau 1.6 cm (daca pun elasticul de talie de 1,6 cm).
Nu ma deranjeaza.

Am uitat sa marchez pe tipar un lucru foarte important si anume sensul pe care trebuie pus tiparul pe material. 
La lenjeria pe supraelastic nu avem 'linia firului' (grain line, tiparul asezat pe 'fir drept'), care este complet irelevanta in lenjerie, in afara de cazul in care vrei sa pui imprimeul de pe material intr-un anumit sens. Ceea ce conteaza este sensul in care materialul se intinde cel mai mult, pentru ca directia asta trebue (IMPERATIV!!!) sa fie in jurul soldurilor, adica paralel cu linia de talie si nu perpendicular pe talie!!!  La partea care se pune intre picioare este altfel: acolo directia de intindere maxima a materialului (greatest stretch) trebuie sa fie perpendiculara pe talie. 
Daca va ganditi bine e foarte logic: cand te asezi, se intinde chilotul orizontal de-a lungul fundului si se intinde si vertical in lungime intre picioare.

La Dini am pus piesa dintre picioare in sens gresit (de fapt ea are chiar sensul gresit marcat pe tipar, ceea ce am descoperit dupa ce am dupa ce citit despre regula asta in cartile lui Berverly Johnson si am vazut si pe tiparul de la Merckwaerdigh, care aplica aceeasi regula ca si Beverly Johnson. Am sa-i spun). Nu imi venea bine chilotul cand ma asezam. Dupa ce am schimbat sensul pe tiparul ei la al doilea chilot, a fost perfect.

Directia asta se numeste DOGS, ceea ce nu inseamna 'caini', ci este prescurtarea de la 'Direction of Greatest Stretch (directia celei mai mari elasticitati)'. Fiindca e usor de retinut, folosesc si eu DOGS ca Beverly Johnson, ca sa-mi aduc aminte ca nu e vorba de sensul firului.
Am repus tiparul meu pe original si am copiat sensul de la DOGS.

Pe urma am taiat linia noua a spatelui.

Iar am uitat sa va spun ca eu nu folosesc ace de gamalie la croit, daca nu e nevoie. Folosesc greutati ca americancele. Aici am niste suporturi de lumanari mici in ele, care sunt de marmura si deci grele si care imi tin tiparele la copiat si la croit sa nu se miste.

Adaugare pe 10 august 2013: acum am altfel de greutati de fixat tiparul pe material, rondele / washer cumparate de la feronerie (magazinele mari cu piese si scule pentru bricolaj). Motivul pentru care le-am inlocuit pe cele de mai sus ese ca sunt prea inalte si te dernajeaza la marcatul tiparului pe material sau la copierea tiparului din Burda sau alte reviste.
Uitati-va aici: Uneltele mele de croitorie (4)


Dupa ce am taiat tiparele pe linia tivului de un centimetru, am corectat tiparul de la spate ca sa ma pot folosi de tivurile egale. 
Dupa cum se vede, tivul din coltul de jos (linia soldului / picior) imi da un punct prea jos si ma va deruta cand voi incerca sa potrivesc tivurile ca sa cos la un centimetru, fara sa marchez.

Daca incerc sa potrivesc colturile, stric linia cusaturii, pentru ca ar trebui sa trag de spate sa ajunga in punctul de jos. De aceea acel colt trebuie taiat. 

In paranteza fie spus, asa se face la quiltuit, cand ai de asezat doua piese cu tivurile in unghiuri diferite.

Acum se potrivesc bine marginile / tivurile si imi va fi usor sa cos linia de pe sold.

Daca va uitati bine, tiparele sunt facute in asa fel incat fata sa fie 1/2 din perimetrul taliei sau al soldului. Ceea ce inseamna ca fata si spatele sunt egale in latime, un lucru care nu deranjeaza, cum ar fi la tiparul de torso pentru persoanele cu sanii mari.

La acest tipar - nemodificat pentru spatele curbat - as sti ca lungimea taliei la spate si cea din fata sunt egale. Pentru ca am schimbat linia de talie in spate, am masurat insa sa fiu sigura de lungimea totala exacta a liniei de la talie.  Imi trebuie aceasta lungime ca sa calculez cat de lung tai elasticul din talie. Am scris deja ca imi trebuie 80% din perimetrul taliei pe tipar.


Masor si scriu pe tipar, ca sa am in permamenta datele la dispozitie si sa nu trebuiasca sa masor de fiecare data cand fac modelul cu acest tipar, pentru mine sau pentru prietene.

Se masoara cu centimetrul pe muchie, ca mai jos. Centimetrul nu este pus cu precizie de-a lungul linii, pentru ca nu statea vertical si nu puteam sa fac poza. De masurat, se masoara cu precizie, dar numai pe linia cusaturii, nu pe linia taieturii, adica pe linia pe care am desenat-o la 1 cm.

Acelasi lucru l-am facut si de-a lungul liniilor pe care se va pune elasticul pentru picor. Atat in spate, cat si in fata.

Am notat pe tipar lungimea reala a perimetrului taliei si al perimetrului piciorului (fata + spatele).

Acum trebuie sa va mai arat ceva ce trebuie sa stiti, cand potriviti piesa dintre picioare la tiparul spatelui sau al fetei.
Trebuie sa se potriveasca linia cusaturii, nu linia tivulul in colturi. Linia tivului, care este paralela cu linia cusaturii la 1 cm, nu coincide pe tiparul de fata si pe tiparul piesei (crotch... iarasi nu stiu cum sa-i spun). Deci cand o potrivesc nu trebuie sa incerc sa potrivesc colturile, ci numai centrul (Mijlocul Fetei / Centre Front = CF).  O sa intelegeti cand voi fotografia pentru tutorialul la cusut. Vreau numai sa va avertizez sa nu va speriati ca raman acele colturi.
Ceea ce conteaza este sa se potriveasca linia de cusatura.

Acelasi lucru se intampla la spate, ba chiar mult mai vizibil, pentru ca e vorba de potrivirea unei curbe concave cu una convexa. De fapt coaserea acestor doua parti de tipar este cel mai greu lucru in facutul chilotului. Restul e floare la ureche!

Acum am terminat cu pregatirea tiparului si incep sa croiesc.

Dar intai trebuie sa determin care este directia DOGS: pe lungimea materialului sau pe latime. Nu pot pune tiparele in alt sens, decat cel indicat pe tipar.
Va previn inca o data ca daca nu respectati acest sens, veti avea un chilot mai putin reusit. Si sa nu va mirati ca trage sau nu sta bine pe corp.
Vestea buna este ca foarte multe materiale sunt BI-stretch, adica se intind in ambele sensuri cam la fel.

Cum aflati care este directia DOGS.
Se masoara pe marginea materialului 20 cm (eu am pus 10 inches = 25,4 cm, fiindca am planseta de taiat pe masa si imi e mai usor sa masor).

Avand o linie mai lunga pe masa, puneti unul din capete la o marcare pe care o tineti minte (la 5 cm de exemplu) si trageti de material sa vedeti pana unde se intinde si cu cati centimetri. Nu trebuie sa trageti foarte tare, numai pana cand simtiti ca materialul incepe sa opuna rezistenta. Notati la ce marcare ati ajuns.
Apoi repetati cu marginea de material la 90 de grade.
Partea care se intinde mai mult da sensul DOGS.
Marcati acel sens pe o margine de material. Eventual cu creta si intr-un loc unde nu incepeti sa taiati, ca sa regasiti sensul si data viitoare si sa nu mai fiti obligate sa repetati determinarea sensului de DOGS.

Acum puneti tiparul pe material.

Materialul supraelastic nu se destrama, asa ca se pot pune tiparele, pe care trebuie sa le tai, foarte aproape unul de altul, ceea ce inseamna economisire de material. Vezi cat de aproape de taietura l-am pus eu jos.

Metoda de mai jos de marcare imi apartine, lucru de care sunt foarte mandra - ca sa ma laud singura.
Marchez cu un stilou cu cerneala permanenta (permanent marker) si cu tiparul tinut in loc de greutati.

Trebuie insa sa aveti grija sa nu iasa pe masa sau pe ce desenati linia cu Permanent Marker. Eu am invatat de la Marta Alto sa pun mereu o hartie sub materialul sau tiparul pe care desenez cu Permanent Marker.

Avantajele metodei:
- marchezi cu precizie
- tivurile se taie (trimming), dupa ce ai cusut, la aproximativ 0,5 cm, deci marcarea cu Permanent Marker este pe matrialul care se taie!
- imi e mai usor sa marchez asa si sa tai materialul intr-un singur strat, decat sa tai de-a lungul marginilor unui tipar care se misca si sa nu vezi bine pe unde tai. 

Cea mai economica metoda de aranjare a tiparului este asta de mai jos (observati ca am sensul de la DOGS asa cum trebuie).

Calcularea materilului de care aveti nevoie.
Cu ocazia asta am vazut ca la un chilot cu talia (inalt) si de marimea Large nu pot scoate doi chiloti din 50 cm de material (pe lungime). Cred ca am nevoie de 0,60 cm.

Se vede clar ca am nevoie de cel putin 0,55 cm de material.

Daca veti cobori talia, veti avea mai mult loc de asezat partea dintre picioare spre chilot. Dar oricum perimetrul soldului pe tipar va determina cat de mult material trebuie sa cumparati. Presupun ca pentru o marime mai mare e nevoie de si mai mult.

Dupa ce am desenat toate piesele chilotilor, voi taia fara grija.

Nu va fi nici o problema daca va trebui sa intrerup si sa strang materialul, ca sa folosesc masa pentru altceva.

Dezavantajul sensului obligatoriu de la DOGS este ca se schimba luciul materialului intre picioare. In croitorie patesti asa cand ai pus gresit tiparul si nu tii seama de diferenta optica (materialul vazut de jos sau de sus arata mai inchis decat daca te-ai uita din sensul opus).
Aici nu este vorba de o greseala, ci de consecinta faptului ca ai un sens obligatoriu de pozitionare a tiparelor in functie de DOGS. Intre un chilot care nu sta bine si acel mic luciu, eu aleg comfortul.

Acum calculez lungimea pe care trebuie sa tai elasticul (adica 80% din talie si 90% la picior). Am notat datele complete pe tipar.
Stiu deci ca pentru acest model trebuie sa cumpar (aproximativ):
- 1,50 m daca folosesc numai un tip de elastic (de 1 cm).
Iar daca folosesc doua largimi de elastic diferite:
- 42,5 cm X 2 = 85 cm pentru picior (elastic de 1 cm)
- 60 cm pentru talie cu elastic lat.

ERATA! 
Am uitat sa adaug la picior lungimea piesei dintre picioare (una din curburile verticale care se vede in poza de mai sus trebuie si ea masurata cu centimetrul pe muchie). Este intre 10 si 14 cm, in general. In rest e bine. Abia cand am trecut la cusut mi-am dat seama ca una am facut la masurarea perimetrului piciorului si alta am scris. 
Mii de scuze pentru neatentie.


Uite ca am uitat sa arat cum se croieste captuseala de tricotaj de bumbac.

Pun partea de material care trebuie captusita pe tricotaj, o prind cu ace si tai in jurul ei. Si aici am cumparat un metru de tricotaj, pentru ca e mai economic pe termen lung, decat 10X10 cm din care trebuie sa arunc mult.
Din nefericire nu am avut la indemana o culoare mai potrivita. Trebuie sa-mi fac rezerve de bumbac de captuseala.

Am pus in sensul de la DOGS tiparul pe tricotaj, adica in sensul in care se intinde tricotajul cel mai mult = pe latime. In general ai zice ca ar fi trebuit pus in sensul in care merg ochiurile tricotajului. Dar am vrut sa am acelasi sens de elasticitate cu cel al partii captusite.
Daca am gresit rationand asa - ceea ce voi vedea la purtat - va voi spune si voi corecta aici.

Acum am terminat de taiat elasticul si am totul ca sa incep sa cos doi chiloti.


In postarea viitoare va voi arata cum o fac. Tot atat de detaliat, pentru ca imi place sa explic pentru incepatoare, sa poata face si ele pas cu pas dupa mine si sa inteleaga de ce trebuie sa faca ce scriu eu (ceea ce scriu am adunat din diferite surse de incredere).
Imi amintesc cat eram de derutata si mai ales plina de nervi, cand lucram in anii mei preistorici de croitorie si nu stiam ce trebuie sa fac sau cum sa fac.
Unele tipare au niste explicatii, pe care numai croitorii cu experienta le pricep, nu si incepatorii.
Va previn iar ca facutul lenjeriei este un fel de croitorie care da dependenta.
Sa auzim numai de bine!!!

Aceasta este Partea II din seria despre cusutul lenjeriei intime (chilotii).
Partea I: Ce trebuie sa stii in general despre cusutul lenjeriei
Parte III: Lenjeria intima (cum se coase slipul)
Partea IV: Lenjerie intima (tutorial) probatul - fitting lingerie)
Partea V: Lenjeria intima (tutorial) - aplicarea dantelei

Ar fi bine daca ati citi si acea parte, fiindca va spun de ce materiale aveti nevoie si eventualele alternative.

4 comentarii:

  1. Vrei sa ne arati si produsul finit, dupa ce ne-ai incantat cu tiparul si materialul si culoarea alese?! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce fel de masina de cusut se foloseste pentru lenjerie intima ? Imi poti recomanda un site de unde as putea achizitiona asa ceva ?
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  3. Ne arati aceasta operatiune si pe un tipar de rochie fara taietura in talie? Am vazut mai multe explicatii dar nu m-am lamurit,unii spun ca se modifica doar linia tivului,mie mi se pare ca se modifica si linia umarului si a decolteului,am aceeasi problema si incerc sa-mi fac o "garderoba" cat mai "de invidiat",desi sunt 100% incepatoare,dar zic eu o eleva silitoare....

    RăspundețiȘtergere
  4. Superbe tutorialele,sper ca vei continua sa scrii,am sa mai vin pe aici.Daca vrei poti vizita si magazinul meu online Lenjerie Intima Galati !Numai de bine!Angela

    RăspundețiȘtergere