Ultima pagina

TRANSLATOR

joi, 6 septembrie 2012

Ce trebuie sa stii in general despre cusutul lenjeriei

Incep cu generalitati despre facutul lenjeriei si anume cu primele notiuni. Inainte de a te pune pe cusut trebuie sa stii ca ai toate materialele si uneltele de care ai nevoie. Trucurile spre usurarea muncii vin dupa aceea.

De ce ai nevoie:
1. O masina de cusut care poate sa coasa doi sau (preferabil) trei pasi:
- pas drept (reglabil intre 2.0 si 3.0 L lungime)
- zigzag (reglabil pentru 2.0 L lungime  si 2.0 W= latime; sau altfel 2.0 L si 2.5W)
- optional, dar de preferat, zigzagul in trei pasi, reglat pentru 2.0 L si 5.0 - 5.1 W, ca in poza de mai jos.

2. Material supraelastice / lycra
Din 0.5 m (1.40 latime) scoti aproximativ 2 chiloti. Dintr-un metru eu am scos 6 (marimea M), pentru ca poti aranja tiparele mai economic. Probabil ca croind marimi mai mari ies cam 4-5 chiloti + resturi pe care le pot folosi in combinatie cu alta culoare.

Se pot folosi si materialele de panza tesuta, bumbac sau matase, dar nu se pot croi cu acelasi tipar pentru  materiale supraelastice. Tiparul trebuie modificat. In plus se aseaza altfel, adica pe bieu (45 grade de firul drept al materialului).


3. Elastic de lenjerie, care are o parte plusata si una lucioasa - mai mult sau mai putin lucioasa. (Vezi in poza de mai sus).

In general ai nevoie de 1m50 pentru un slip, daca folosesti acelasi tip de elastic.

Un calcul mai precis se poate face dupa ce stii ce tipar vei folosi, pentru ca sa poti sa masori pe tipar direct cat elastic ai nevoie in talie si la picior.
Masori cu centimetrul pe muchie si pe linia de cusut si obtii lungimea L. O sa va arat.
- pentru elasticul din talie formula este 80% din L + 2-2,5 cm
- pentru cel de la picior formula este de 90% din L + 2-2,5cm.
Surplusul de 2-2,5cm se foloseste la coaserea elasticului ca sa formeze un cerc inchis.
Se suprapun capetele elasticului cam 1-1,25 cm si se cos cu pas zigzag. O sa arat la incepatoare si asta cum se face.

Pentru slipul roz apricot am avut nevoie de:
37,8 cm (fata + spatele au dat 42 cm x 0,9, adica 90%) + 2 cm = 39 pentru un picior; x2 = 78
56 cm (70 x 0,8, adica 80%) + 2 cm pentru talie = 58 cm
Total: 78 + 58 = 1 m 36
In acest caz as cumpara 1m 40, ca sa nu raman cu o bucata de elastic pe care trebuie sa o arunc.
Dar in general eu cumpar cate 10 m, si tai precis, cum am calculat mai sus, ca sa nu pierd bucatele de elastic (Apropo: elasticul plusat u picouri costa aici cam 0,50 - 0,60 euro pe metru)

Elasticul de lenjerie are in general doua latimi:

- elasticul folosit in jurul piciorului sau cel de pe partea de sus a sutienului are 1 cm latime
- elasticul folosit in talie are mai mult de 1 cm - in general 1,6 cm.
In poza de mai sus vedeti elasticul mai larg in dreapta jos si pe cel mai ingust in stanga.

Nu e neaparata nevoie sa folosesti doua tipuri de elastic. Eu am folosit ambele combinatii.
In slipul roz apricot - elastic ingust la picior si mai lat in talie versus.
Intr-un alt slip beumarin, la care nu am poza, am pus elastic ingust atat la picior cat si in talie.
La ora actuala am ajuns la concluzia ca prefer un singur tip de elastic, nu doua. Si anume elasticul ingust si in talie si la picior.

Pentru chilotii pentru talii mai mari e bine sa folositi un elastic mai lat in talie, fiindca asigura un suport mai bun.

Daca nu gasiti elastic de lenjerie, puteti folosi elasticul normal, de 1 cm latime, cusandu-l inchis in tiv (encased elastic), asa cum vedeti in acest video de la Jalie. Despre aceasta tehnica o sa mai scriu si mai tarziu - cateva detalii.

Diferenta dintre elasticul de lenjerie 'plusat' (pluche / cu doua fete) si elasticul obisnuit, ca cel folosit in videoul de la Jalie, este ca elasticul plusat e ceva mai putin voluminos, fiindca poti taia din tivul din  material, pe cand aici tivul trebuie sa ramana intact. O sa pricepeti de ce e vorba, cand va arat in tutorial cum se coase elasticul plusat (pluche).

4. Ata de cusut.
In general se coase cu ata de cusut pentru lenjerie, care e mai subtire decat ata de cusut normala. Ata de cusut normala se defineste ca 40w. Ata de lenjerie e de 60W, ca si ata de broderie. Iar eu folosesc si ata de poliester de 120-150 W (marca Alterfil), sau o ata ceva mai groasa (marca Serafil de la firma Amann).
NB. Nu ma intrebati ce inseamna acest termen (W), pentru ca nu ma intereseaza. E ceva ce are de-a face cu grosimea atei (width). Pe mine ma intereseaza numai sa fiu in stare sa-mi dau seama de ce tip de ata este, ca sa cumpar ata potrivita.


Cea mai ieftina ata de cusut lenjerie pe intrnet (de care stiu eu!) este cea din poza de mai sus, de pe situl Lingeriestoffen.nl. Marca se numeste EPIC, de care nu am auzit inca pana acum, dar asta nu inseamna nimic. Am cautat si se pare ca este o ata facuta de Coats, dar nu am gasit-o pe situl de la Coats.
Costa numai 2,5 euro pentru 1000 metri. Nu am incercat-o, dar am comandat o suveica in culoarea ecru. Sunt foarte curioasa de cum este si cum se coase cu ea.

Daca nu gasiti ata in culoarea de care aveti nevoie, aplicati trucul din quiltuit: ata GRI.
Culorile inchise (in afara de negru sau bleumarin) se cos cu gri foarte inchis, culorile medii ca nuanta cu gri mediu si cele deschise cu gri foarte deschis.
Gri este o culoare care se pierde in culoarea de baza. Incercati! E mai bine sa cosi pe verde cu un gri asortat, decat cu un verde care distoneaza.

Ata Seralon se vinde cu 3 euro pentru 200 metri. Seamana mai mult cu bumbacul mercerizat (are luciu).


Ata Alterfil, care se pare ca este foarte usor elastica, are tot 1000 m si costa in jur de 8 euro.

Voi experimenta si veti afla care ata va fi preferata mea.

Daca nu aveti o ata din cele numite mai sus  folositi ata din poliester pe care o folositi la cusut (Gütermann, de exemplu).
Dar atentie: si Coats are ata speciala de lenjerie; la fel si Gütermann care face Güttermann 120w.

Daca faceti un chilot din panza tesuta (bumbac sau matase) folositi de preferinta ata de cusut de bumbac sau matase, daca gasiti. Firma Amann face astel de ata.

5. Acele de cusut.
Neaparat un ac de cusut 'stretch' pentru materiale supraelastice!!!!!!!!!!!!!
Dar nu neaparat de la firma Schmetz. Sa scrie insa neaparat pe cutiuta cu ace: 'stretch'.

La primul curs am inceput sa cos si nu mi-am dat seama ca nu schimbasem acul de la masina - in masina pe care mi-a imprumutat-o Dini, o Toyota - era pus un ac 'universal'. Pasi sariti, nu mergea bine, etc... Pana i-a cazut ei fisa si am schimbat acul cu un Schmetz Stretch.

6. Tricot de bumbac pentru captuseala (intre picioare) - in engleza ii zice CROTCH LINING, in romaneste nu stiu cum se spune.


Poza este de pe blogul the Virtual Wren, postarea Lingerie Patterns by Rachel. Uitati-va si acolo cum arata ea ca se fac chilotii si sutienul.  Nu stiu de ce are doua bucati albe. Cea de jos ar fi trebuit sa fie din materialul chilotului, cea care se vede pe chilot e captuseala.

Eu nu folosesc nici masina overlock (serger) si nici coaserea cu un tiv deschis, pentru ca iti da o ingrosatura, cand inchizi tivul celalalt. Eu pun elasticul 'rotund' si cos totul pe masina casnica obisnuita, folosind metoda de coasere de la Jalie.

E nevoie de o bucata de 10 cm pe 10 cm de tricotaj de bumbac subtire.

7. TIPARUL. Last but not least!!!! Aveti neaparat nevoie de un tipar bun.
Eu am incercat doua marci pana acum si cel mai bun tipar pentru lycra supraelastica (microtex) folosita pentru lenjerie e un tipar de baza de la firma olandeza Merckwaerdigh (numele inseamna Ciudat, scris in olandeza veche; astazi s-ar scrie Merkwaardig).
E un fel de carte cu o foaie cu tipare de baza pentru slip si furou (slipdress) in diferite marimi. Am incercat slipuri in marimea Large si Medium, care s-au potrivit perfect la trei persoane diferite. Singurul lucru pe care l-am modificat a fost cat de inalt sa fie slipul.

In Germania marca Merckwaerdigh e vandut la ELingeriA, dar din nefericire nu au aceasta carte cu tipare de baza, pe care le poti modifica cum vrei.

Pe situl de la ELingeria (daca stiti germana) am inteles ca chilotii de la Danglez sunt foarte bine cotati.
Ceea ce imi place la ei este ca sunt foarte bine desenati pe picior. Adica nu se trag spre fund, ci il acopera bine.
Ceea ce imi place mai putin este ca sunt ceva mai largi decat cei de la Merckwaerdigh.

Pentru cineva care are masura Large, dar spre un Large mai ... Large, as recomanda tiparul de la Danglez si nu pe cel de la Merckwaerdigh. Modelul de mai sus este cel mai bun pentru inceput. Se poate adapta si pentru alte modele cu danteluta in talei sau pe picior. Dupa ce consider ca sunt in stare sa va explic foarte bine cum se modifica tiparul, o sa va arat cum se face. E mai putin greu decat ati crede.


Cred ca voi folosi oricum acest tipar de la Danglez pentru materiale care sunt mai putin elastice (exista o lycra de lenjerie care ofera un suport mai bun, atat la sutien, cat si la chiloti) si tiparul de la Merckwaerdigh pentru lycra normala sau lycra de costum de baie.

Pentru cineva din Olanda e mai simplu sa comanzi la Danglez pe site, nu la ELingeria, ca sa nu platesti cheltuieli de trimitere atat cat ti se socotesc la ELingeria.

Nu am incercat inca tiparele de la Sewy din Germania, despre care am auzit ca sunt excelente.
De exemplu tiparul Linda...
... sau tiparul Rebecca, cand voi trece la chiloti cu dantelute.

Se pare ca tiparul de sutien Rebecca este nemaipomenit de bun, la fel ca si tiparele de sutien de la Merckwaerdig si de la Danglez.

Despre sutienul de la Danglez o sa scriu dupa ce il termin, ca sa pot sa evaluez cum sta pe mine.
Am mai spus ca acum consider ca stiu sa fac bine numai chilotii pe care vi i-am aratat. Si daca nu garantez ca ce scriu e corect si se poate verifica de oricine, nu scriu. Simplu.

Eu am sa va arat intr-o postare viitoare - sper cat de curand - cum poti desena un tipar de chiloti supraelastici, folosing masurile proprii. Am gasit o metoda excelenta, folosita de 'regina lenjeriei pe masura' - ca sa-i zic asa, cu admiratie!!! - Beverly Johnson.

V-am dat toate informatiile de baza de care dispun la ora actuala. De la materiale la preturi.

Pe curand, sper. Si sper sa nu fi facut greseli mari la scris. Cand recitesc, mai descopar cate o greseala. Acum ma plictiseste sa recitesc.


Aceasta este Partea I din seria despre cusutul lenjeriei intime (chilotii).
Partea II: Lenjerie intima (cum se croieste un slip)
Partea III: Lenjeria intima (cum se coase slipul)
Partea IV: Lenjerie intima (tutorial) probatul - fitting lingerie)
Partea V: Lenjeria intima (tutorial) - aplicarea dantelei

Un comentariu:

  1. Buna ziua! E minunat, sa gasesc atatea explicatii despre cum se coase lenjeria intima! In afara de acul Stretch pt materiale supraelastice, cu ce mai trebuie pregatita masina? A mea nu coase nici cu ac stretch, nici cu slujbe... Multumesc mult si spor la noi tutoriale! Anca M.

    RăspundețiȘtergere