Ultima pagina

TRANSLATOR

miercuri, 13 iunie 2012

Uneltele mele de croitorie (2)

Lucrez de zor la quiltul cu puisorii. Nu am timp deocamdata sa pun pozele si sa scriu comentariul, dar am gasit un alt subiect util. Vreau sa va povestesc cat de mult te ajuta un ac cu ureche dubla, ca sa finisezi o cusatura si sa ascunzi / ingropi atele.
Intai sa va arat acul respectiv, care se gaseste aici peste tot, dat fiind ca se vinde la un magazin destul de ieftin si popular, care se numeste in Olanda HEMA.

In olandeza si franceza (limbile Olandei si Belgiei) se numeste 'ac cu ureche speciala'.
Si este ieftin.

Acul acesta este de fapt facut pentru persoanele care au probleme cu pusul atei in ac, pentru ca nu vad bine. Frumusetea este ca la acest ac ata nu se baga prin ureche, ci se trage pe sus in orificiu, cum se vede in poza. Punerea atei in ac este  floare la ureche (a breeze!).

Stiam de existenta acestui ac, dar nu aveam nici o incredere in felul in care functioneaza. Ma intrebam daca poate sa tina ata in ureche mai mult timp, ca sa poti coase o cusatura mai lunga. Pentru asta nu am avut curiozitatea sa-l vad mai de aproape sau sa-l cumpar. Lucrurile s-au schimbat radical cand am citit in Claire Shaeffer (guru al tehnicii de couture in USA) ca il recomanda la finisarea cusaturilor.

Am mai scris despre asta. In croitoria de lux nu trebuie sa se vada tighelul dublu pe acolo unde vrei sa intaresti cusatura inainte de a taia ata, cusand inapoi si iar inainte. Daca e vorba sa faci asta si capatul tighelului este ascuns sub un alt strat de material - e OK. Dar sa se vada pe fata o mica portiune de tighel dublat .... NO-NO-NO!
Claire Shaeffer, care face studii despre tehnicile folosite de Chanel in couture, spune ca nu intareste niciodata tighelul in felul acesta inainte de a taia ata. Ea foloseste tehnica de finisare din quiltuit - adica mai corect spus: cei care quiltuiesc folosesc tehnica din croitoria de pe vremuri, cand finisarile delicate si perfecte erau la mare cinste.
Oricum, daca stai si compari, croitoria clasica si quiltuitul clasic au multe tehnici comune.

Asa ca pana la urma am cumparat aceste ace speciale, intai marca 'John James' (care se vand numai la magazinele mai simandicoase) si apoi de la democratul magazin Hema, fara pretentii de exclusivitate. Va asigur insa ca sunt la fel de bune si ca nu merita sa dai nici un ban in plus pe o alta marca.

Le folosesc in croitorie, dar mai ales in quiltuit. Acum am de terminat quiltul cu puisorii si am o gramada de ate care trebuiesc 'ingropate'. Am sa va arat cum se face. Tehnica este aceeasi ca la quiltuitul manual, cand termini cusatura.

Inceperea cusaturii cu atele la suprafata.
* Inainte de a incepe sa cos tighelul aduc ata de la suveica la suprafata. Apoi incep sa cos tinand bine intinse ambele capete. In aces fel nu am surpriza 'cuiburilor de pasari' pe dos, adica incalcirea atei din suveica, care nu are tensiune la inceperea cusutului.
* De fapt incep sa cos asa mereu in cazul in care nu trebuie sa incep o cusatura exact la marginea materialelor pe care trebuie sa le unesc.

Metoda.
1. Vedeti cele doua capete de ata pe care trebuie sa le ascund in material? Sunt inceputul tighelului de-a lungul laturii lungi a triunghiului roz.

2. Fac intai un nod dublu, apoi trec cele doua ate prin urechea acului si mai fac un nod triplu, cat se poate de aproape de material.

3. Nodul triplu. Pentru asta infasor de trei ori ata in jurul acului si trag de capatul de sus, ca sa se stranga nodul si sa fie cat mai aproape de material.

Dupa aceea pun degetul aratator al mainii stange peste nod si trag acul cu ata prin el (nu-i dau drumul nodului, pana cand nu am scos acul de tot prin nod)..

Obtii un nod. La mine e cam prea departe de marginea de unde ies atele, dar la quilt nu prea conteaza, fiindca ingrop firul intr-o portiune pe care o quiltuiesc dupa aceea la masina.
La croitorie nodul trebuie sa fie cam la 1/3 din distanta de aici, daca il tragi sub un tiv.

4. Acum bag acul pe langa un tighel sau cusatura si il scot fie paralel cu cusatura, fie ca mai sus, daca ai un quilt si ata nu se vede sub material. Daca ata se vede (materialul este mai subtire) trebuie neaparat sa tragi ata de-a lungul unei alte cusaturi.
5. Tragi de ata ca sa iti intre nodul sub tighel. Auzi un 'poc' incet cand ata cu nod trece pe sub tighel. Scopul operatiei asta este ca nodul sa intre in spatele cusaturii, care il va bloca  si il va impiedica sa iasa mai tarziu.
6. Acum tai ata, tragand putin de ea, ca sa nu ramana deasupra nici un capat de ata.

Asa am finisat cusatura.
La croitorie cos uneori un pas inapoi exact pe un pas de tighel vizibil si abia dupa aceea  bag ata vreo 3-4 cm sub material inainte de a o taia.
Si gata. Si-am incalecat pe o sea....
Sper sa va fi invatat ceva util.

P.S. Desi nu am reactionat pana acum, imi fac mare placere mesajele si comentariile voastre. Mai ales cand descopar ca suntem pe aceeasi lungime de unda.
Geany, in afara de faptul ca vreau sa-ti spun ca m-am bucurat sa vad ca nu sunt isngura care a descoperit ce minuni face samponul de masina in curatenia din casa si cat de utila este forfecuta cu cioc de rata, as dori iti cer voie sa pun doua poze de pe blogul tau intr-o viitoare postare despre hainele care sunt perfect facute. E vorba de niste pantaloni ireprosabili, care pica PERFECT. Sper sa imi dai voie, pentru ca am nevoie de aceasta ilustratie. Voi mentiona de unde sunt pozele si unde pot fi vazute in original.

2 comentarii:

  1. Am citit cu mare intreres aceasta postare, in care am descoperit ca metoda finisarii, am folosit-o si eu, insa instinctiv, dorind ca lucrul sa fie curat la finisare (este foarte important pentru mine); dupa surpriza ca folosesc o tehnica normala si corecta ai continuat cu o surpiza si mai mare... si anume mesajul adresat mie... Sunt surpinsa si emotionata. Da, sigur, atata timp cat specifici sursa, este o onoare sa ma regasesc ca exemplu in siteul tau care e atat de informativ; nu doar pentru incepatori, ci si pentru avansati, profesionisti. Multumesc pentru aprecieri!

    RăspundețiȘtergere
  2. Astazi am intrat pt. prima data pe blogul tau si sunt super incantata. De ceva timp tot caut sfaturi de quiltuit si croitorie in romana, dar persoanele de pe la noi care cunosc aceasta arta sunt foarte secretoase si nu-ti ofera informatii decat pe bani. Iti multumesc ca tu esti altfel!

    RăspundețiȘtergere