Ultima pagina

TRANSLATOR

luni, 4 iunie 2012

Bluza Burda 8806 si tivul de 3 mm pe clos

Am scos din dulap doua chestii pe care le am de mai mult timp: un tipar Burda de bluza si un material de bumbac subtire cu doua fete, asa cum se recomanda in pliantul tiparului.

Am ales sa fac modelul bluzei galbene, dar cu maneca bluzei mov. Daca as fi mai slabuta as face si volanasul de la bluza mov, dar cum nu cred ca e destept, am renuntat.

Am ales masura dupa metoda Palmer & Pletsch, adica dupa masura de deasupra bustului, pe care am largit-o numai peste piept, pentru ca nu vreau sa am material care atarna sub brat sau care face falduri pe spate, fiindca spatele imi este prea larg.
Dar am facut o greseala de care Connie Crawford rade mereu. Dupa ea croitoresele amatoare taie si croiesc mult prea larg, 'ca sa fie' ('just in case'). Asa este, dar intre a taia prea stramt si a trebui sa corectez mai tarziu ... eu stiu ce alegere fac, pentu ca de taiat, tai numai o data...

Deci am ales spatele 44 si pe urma m-am gandit cat sa mai adaug peste piept. Rezultatul a fost ca atat spatele cat si pieptul au iesit prea mari ... si am mai stramtat totul cu o marime. Adica am scos de la spate din largimea spatelui si am vazut ca fata este prea larga peste piept. Nu foarte, foarte mult, doar atat cat sa ma enerveze pe mine. Mi-am amintit cu aceasta ocazie de acel 'just in case' si de rasul lui Connie Crawford.
Am uitat sa spun ca intai am scurtat spatele, sa corespunda marimii mele (38 cm). Era peste 41 de cm! In poza de mai sus vedeti unde am scurtat - in doua locuri, exact cum zice cartea de croitorie de la Burda: (a) la jumatatea distantei dintre umar si subrat si (b) intre talie si subrat. Nu se scoate totul dintr-un singur loc.
Probabil ca daca as fi ales de la inceput un spate mai mic, as fi taiat mai
putin din lungime.

In poza de jos vedeti cat a trebuit sa scot din latimea spatelui, ca sa fie umarul la locul lui. M-am dus pana la marcajul de maneca de pe rascroiala spatelui.



La fata am facut 'full bust alteration' despre care puteti citi in postarile despre modificarea tiparului pentru un bust mai mare in Metoda de probat Palmer si Pletsch (Metoda de probat PALMER & PLETSCH (I) si Palmer and Pletsch full bust alteration (II). Fac asta pentru ca nu vreau sa largesc rascroiala manecii, ci numai sa adaug ceva lungime si largime peste bust. Ce e hasurat cu verde e ce am adaugat in tiparul pentru marimea pieptului deasupra bustului. Am facut asa zisa 'Y alteration' despre care voi scrie, daca va intereseaza. E o varianta a alteratiei pe care am prezentat-o in partea a doua despre metoda Palmer & Pletsch.
Aici se vede mai bine cat am adaugat si ca nu am schimbat cu nimic lungimea rascroielii bratului.Punctul negru de la umar este cu cat trebuie sa surtez lungimea umarului la urmatorul tipar (aceeasi distanta ca la spate).
Forma pe care o are rascroiala, curbata mai mult, este exact ceea ce trebuie unei persoane cu bustul mai mare, daca nu vrei sa ai o cuta nedorita sub brat. Dat fiind ca hartia de tipare care se gaseste aci are linii marcate la 1 cm si 1/2 cm, vad ca aici am adaugat 1,5 cm, adica 3 cm la toata fata. Am descoperit ca e prea mult. 1 cm (2 cm la toata fata) era de ajuns.
Deci voi reface acest tipar, copiez marimea 42 si largesc cu metoda Palmer & Pletsch cu 1 cm peste bust.
Fiecare trebuie sa hatarasca pentru sine cu cat are nevoie sa largeasca sau sa stramteze bustul.

Despre confectionarea bluzei (constructia) nu am mare lucru sa va spun, in afara de ceea ce e legat de facutul volanului de la maneca, pentru ca are tiv ingust, pentru materiale subtiri. Fiind taiat sa formeze un clos, am vazut cum se coase si care sunt diferentele cu coaserea tivului ingust, dar drept.

Cred ca dupa ce termin bluza asta si mai fac una 'buna' voi face tutorial pas cu pas, pentru incepatoare. Deocamdata caut sa vad unde ma impotmolesc si ce am de imbunatatit ca tehnica.
Observ ca incep din ce in ce mai mult sa insailez cand cos.

Bluza este pusa pe manechin, dar cusaturile laterale nu sunt inchise, pentru ca nu e buna pensa si trebuie sa ma mai probez inca o data ca sa ii determin dimensiunile (largimea). Am spus ca am facut bustul prea mare si deci nici pensa nu e buna.

Pot sa va spun insa de pe acum ca imi place grozav cum vine spatele in acest tipar. Pensele sunt excelente: nici prea mari, dar nici prea mici. Bluza nu este chiar cambrata, dar are o forma. Nu cred ca se vede, dar incerc sa pun poza.

Materialul este foarte frumos. Un bumbac subtire creponat, care se lucreaza usor.

Acum incepe partea interesanta. Closul de la maneca si tivul mic (baby seam), dupa metoda pe care am descris-o in postarea Cum se face tivul pe matase sau pe materiale foarte subtiri. Nou este aici coaserea unui tiv curb, cum ar fi cel de la o fusta clos.

Volanul de la maneca este de fapt aproximativ intre 1/3 si 2/3 de cerc. Deci tivul este foarte rotund.

Intai am dat o cusatura exact pe linia rotunda a tivului (mi-a iesit o idee mai ingust volanul, dar nu are importanta - daca cititi postarea despre cum se face tivul pe matase sau materiale foarte subtiri o sa intelegeti de ce a iesit volanul cu cativa mm mai ingust). Pana aici a mers bine, dupa plan.
Apoi am incercat sa o calc - nu am reusit. Materialul se sucea in toate partile si imi ieseau cute.
Mi-a venit insa o idee buna:
* Sa insailez indoind exact pe linia curba a cusaturii de pe tiv, la aprox 0,75-1 cm de la margine, cu pasi mici. Am reusit sa indoi volanul pe tiv fara sa obtin varfuri ascutite si sa distribui uniform excesul de-a lungul tivului.
* Apoi am calcat si pe fata si pe dos, cu aburi.
* S-au mai dus din cretisori si am putut coase la masina la 2 mm de margine.
Acum am putut taia tivul la 2 mm de cusatura a doua, cum scrie in instructiuni.

Acum a aparut a doua dificulatate. Sa indoi iar si sa cos pe indoitura, cat se poate mai aproape de margine. Pentru ca era imposibil sa insailez pe un tiv atat de mic si sa mai si cos la masina peste insailatura, iar closul (curbura  tivului) face coaserea la masina mai dificila .... am rezolvat lipind tivul cu lipiciul solubil cel mai ieftin de aici.

Sculele de baza la confectionarea acestui tiv au fost urmatoarele:
1. Lipiciul (de la magazinul universal olandez V&D) si creta de marcat.
2. Pentru aplicatii si in cazul in care folosesc lipici in croitorie folosesc o foaie de copt din plastic termorezistent de la Dr. Oetker. Am si niste chestii speciale din America, dar de cand am citit ca se poate folosi si foaia pe care se coace in cuptor, care iti permite sa calci pe ea cu fierul fierbinte si se poate spala, pe asta o folosesc cel mai mult. Sunt adepta chestiilor ieftine, care se gasesc usor si sunt la fel de bune ca cele pe care dai multi bani. E adevarat ca foaia de aplicat din USA e transparenta si se intinde mai bine... dar va asigur ca si asta e buna, cu conditia sa pui niste greutati pe colturi sau sa nu o tii rulata in sul cum o tin eu.
Deci am dat pe tiv cu lipici, l-am indoit si am calcat sa se prinda lipiciul de material. Atentie!!! Trebuie dat cu foarte putin lipici, numai pe tiv!!!! Asta pentru ca nu trebuie sa ajunga lipiciul pe fierul de calcat, trebuie sa ramana in indoitura.

Asa am reusit un tiv clos de cativa milimetri, exact cum trebuia sa imi iasa.
Pe fata...
... si pe dos.

Sunt multumita de rezultat.
Maneca necusuta, atarnata peste manechin.
Acum trebuie sa pun maneca si sa vad cum iese. Cred ca va trebui sa micsorez capul manecii. Va voi tine la curent.

Ah, da. Acum inteleg de ce vor cei de la Burda un material cu doua fete. Pentru ca nu dublezi volanul si trebuie sa se vada din ambele parti la fel. Dar cred ca problema se rezolva daca pui volanul dublu, ca pe o manseta circulara. Ai scapat si de facutul tivului ingust si de teroarea cerintei de a avea un anumit tip de material. Cred insa ca volanul nu pica la fel de suplu daca il pui dublu.
La fel si cel din fata, daca vrei sa il faci.

Un comentariu:

  1. Esti o adevarata profesoara cand vine vorba de explicat...Eu nu am rabdarea ta in a explica, dar sa stii ca exact astia sunt si pasii mei cand fac ceva, masor, tai, las prea mult, just in case...insail. pentru ca facand modele noi, mereu si mereu altele, nu ai de unde sa stii ce surprize te asteapta. Dar nici nu asa putea sa-mi fac, nici macar de 2 ori acelasi model, numai ca sa ii stiu hibele.

    RăspundețiȘtergere