Ultima pagina

TRANSLATOR

duminică, 24 iunie 2012

Aplicatii cu Freezer Paper si apret (puisori)

Continui cu puisorii. Cum faci un bloc cu aplicatii ca acesta de mai jos. Nu e neaparata nevoie sa faci un quilt. Poti folosi metoda sa aplici pe diferite obiecte: pe hainute de copii, pe o fata de masa, pe o perna, etc.


Reiau de unde am ramas data trecute in postarea Aplicatii la quiltul cu puisorii.

Am calcat tiparul cu partea lucioasa in jos si am taiat un tiv de aprox. 0,5 cm in jurul modelului.

Partile concave (scobite) se taie cam pana la 1-2 fire de marginea hartiei. Daca va uitati bine la tivul care se vede peste negrul foarfecei veti vedea taieturile pe care le-am facut.
Partile convexe nu ar trebui taiate, pentru ca nu se desfac cand le indoi. Daca distantele - si deci tivul - sunt mari, ar trebui sa tai niste V-uri mici, tot pana la 1-2 fire de tiv, ca sa se poata suprapune mai usor marginea exterioara, care este mai lunga decat cea peste care indoi. Eu tai si aici in acelasi fel ca la curbele concave, pentru ca nu sunt sigura ca voi taia cu precizie acel mic V sau daca da, pentru ca e prea multa migaleala.


Tivurile sunt umezite dupa aceea cu pensula cu apret, cumparat si nediluat sau facut in casa cu amidon de porumb (trebuie insa un apret mai gros). Eu folosesc deocamdata apret cumparat (fiindca am o gramada de sticle si sprayuri, din toate marcile pe care le-am gasit). Asa ca nu pot sa va dau acum reteta de amidon corecta pentru aplicatii. Trebuie sa experimentati singure. Presupun ca puteti dubla cantitatea de amidon, dar folosind aceeasi cantitate de apa ca in reteta clasica. Reteta o aveti si in postarea Tutorial: folosirea ambalajului hartie printuit in loc de freezer paper, dar o mai dau odata.

RETETA PENTRU APRET:  1-2 liguri de amidon se dizolva in putina apa rece. Peste asta se toarna apa clocotita putin cate putin pana ajungi la nivelul de 240 ml (1 cup, ca tot de la americance am reteta / 250 ml, ca sa fie mai usor), amestecand in continuare pana amestecul devine transparent. Torni apoi - tot amestecand in continuare - apa rece, putin cate putin, pana dublezi cantitatea. Lasi amestecul sa se raceasca, inainte de-l pune in pulverizator, de a inmuia materialul in el sau de a-l folosi la apicatii. 


Se umezesc tivurile cu pensula si apoi se indoaie peste freezer paper. Trebuie calcat imediat, ca sa se intareasca apretul.
Daca apretul e mai gros, ramane lipit de hartie chair cand e tivul umed si se poate calca foarte usor cu varful fierului de calcat.
In poza de mai jos se vede bine de ce trebuie taiat tivul la partile concave (se desface, fiindca linia tivului este mai mare decat linia pe care indoi). De asemenea vedeti cum se fac valuri la partile convexe, unde este invers.



Ca sa va iasa varfurile bine, ascutite, trebuie intai indoit tivul perpendicular pe varf, calcat ...



.... si apoi se indoaie cele doua partie, separat.


Calcati sa se usuce apretul. Calcati pe o carpa care sa va protejeze masa de calcat, fiindca s-ar murdari rau din cauza apretului care intra in carpa. Plus ca dupa ce tot calci cu fierul fierbinte se mai si coloreaza putin carpa de atata calcat.
Diane Gaudynski ne sfatuieste sa avem mai multe carpe cand folosim apretul.  Niste carpe de calcat mai mari, ca sa poti schimba portiunea pe care calci, daca s-a imbibat de apret sau a inceput sa se murdareasca rau.


Cand se murdareste toata carpa, o dai la spalat cu restul de rufe. Eu asa fac. Am trei sau patru carpe, tivite frumos la masina, din cel mai prost bumbac natural care se gaseste pe piata. Uite ce porcarie ramane pe carpa.


Dupa ce le-ai calcat, partile de aplicat arata asa:


Acum trebuie scoasa hartia care a folosit de tipar. Se mai poate scoate dupa ce aplici, taind dosul si tragand-o cu penseta, dar eu nu doresc sa stric spatele. Orice taietura diminueaza rezistenta materialului.


Pentru asta trebuie intai sa deslipesti cu grija tivul de jur imprejur.



Ca sa scoti hartia definitiv, trebuie sa o dezlipesti intai de materialul pe care e calcata.
Bagi degetul pe la gatul puisorului, adica pe unde nu ai lipit si indoit tivul.
Atentie! Eu nu bag foarfeca, ci degetul. Foarfeca este numai ca sa pot fotografia.


Incepi sa dezlipesti din interior, de la centru spre margini, unde ai deja tivul dezlipit.

Obtii forma de aplicat, care arata asa. Nu panicati ca pare distortionata. Daca apretul e suficient de tare, se rearanjeaza in forma cand o calci din nou, cu fierul uscat.


Pentru asta indoi tivurile la loc, ca sa ii redai forma pe care o avea inainte de dezlipirea de pe freezer paper...


... o calci cu fierul de calcat uscat, temperatura pentru bumbac ...


... si ai obtinut corpul puisorului, pe care il poti aplica.



E frumos, nu? In general s-a indoit exact cum trebuie pe liniilecurbe. Fara 'zimti' sau mici colturi ascutite.


Ciocurile se fac in acelasi fel, cu diferenta ca ciocul se lipeste de jur imprejur, pentru ca este partea ceare se pune deasupra. E ceva mai dificil la dezlipit, mai ales in varf, dar cu rabdare reusesti.

Ca sa pun ciocul peste corpul puisorului, asez ciocul si verific cu tiparul intreg daca e pus bine. Mut ciocul pe corp, adica pe tivul neindoit, peste care trebuie cusut (ca sa se ataseze de corp), pana imi iese forma pe care trebuie sa o obtin.


Acum lipesc ciocul cu lipiciul obisnuit (baton de lipici solubil in apa, pe care il folosesc copiii).


Am terminat forma pe care vreau s-o aplic.
Trebuie in continuare sa pregatesc materialul pe care voi aplica.

Pentru ca e vorba de un quilt, lucrez cu blocuri, deci am un patrat. Am scris deja ca dimensiuniile sunt mai mari (cam cu 2 cm pe latura) decat dimensiunea finala.


Vreau sa pun  puisorul in mijloc. Pentru asta trebuie sa stiu unde este mijlocul patratului. Il aflu prin calcare ca mai jos. De fapt nu-mi trebuie decat centrul, asa ca nu calc decat in mijlocul diagonalei, a celor doua diagonale.


A durat ceva pana m-am prins ca nu trebuie sa calc toata diagonala.

Acum dau cu lipici pe tivurile puisorului. Folosesc in acest scop, dupa cum am mai zis, foaia de copt din silicon de la Dr. Oetker, fiindca pot sa o murdaresc cat vreau cu lipici si se poate spala dupa aceea.


Lipiciul asta pe care il avem noi imi place foarte mult fiindca este cumva pe baza de gel, nu e atat de tare / vascos si greu de folosit ca lipiciul de la Pritt, cu pretentii de calitate mai mari si cu pret mai mare.


Pun puisorul pe mijloc si il cxalc, ca sa-l fixez pe fundal.

Am lipit toti puisorii. Trec la aplicat sau cusut cu masina.


Se poate aplica in mai multe feluri:
- dati un tighel mic foarte aproape de margine si faceti - daca doriti - un feston cu mana in jurul tivului (asta se numeste FOLK-ART si se face si in quiltuit, chiar si atunci cand masina de cusut are si multi pasi - alegeti un mulineu DMC mai gros, perlé);
- se da un zigzag mic pe margine,
- folositi punctul de drug (satin stitch, un zigzag mic si des)
- daca aveti, punctul de butoniera pe care il folosesc eu.

Asa ca, Alina, nu sunt de acord cu tine ca masina cu cusatura dreapta / liniara nu se poate folosi la aplicatii cu masina.

In afara de ultimul caz, eu as da intai mereu un tighel mic (mai mic de 2.0) de-a lungul tivului. Fixeaza aplicatia si nu se misca atunci cand dati zigzag sau faceti drug (satin stitch). Si o face mai rezistenta la spalat. Asta in cazul incare face o aplicatie asa pe o rochita de copil.

Un alt punt de care trebuie sa tienti seama este ca in general la aplicatii e nevoie de un strat stabilizator. Mai ales in cazul incare faci aplicatii cu puncte care se strang, cum ar fi drugul sau zigzagul.
Daca aveti resturi de hartie stabilizatoare (sau alte materiale care se folosesc in acest scop la brodatul la masina, ca de exemplu un film hidrasolubil) o puteti folosi. O bagati sub materialul pe care coaseti.
Se poate coase si peste foita de tipar, daca nu ai incotro.. Nu recomand, fiindca iti toceste acul mai repede si un ac tocit iti da multa bataie de cap, intre altele pentru ca va coase cu pasi sariti.

Metoda cea mai simpla si ieftina fara stabilizator - cu o singura investitie! - este sa folositi cercul de brodat de la Madeira, care se poate muta, chiar in timpul cusutului. Cercul iti tine materialul intins, ca sa nu se stranga cand cosi un zigzag sau un drug.
NB. Daca vi se strange zigzagul sau drugul dupa cusut aveti de nevoie de un stabilizator sau trebuie sa micsorati largimea punctului.

Cercul este foarte simplu de folosit. Pui materialul peste partea fara manere si deasupra lui pui cercul de metal.


Cand ajungi aproape de margine, opresti masina, lasi acul in jos, scoti cercul de meal apasand pe cele doua manere, repozitionezi partea de jos si repui cercul de metal.
Pare complicat ce spun, dar este foarte, foarte simplu.

Iarasi o chestie importanta: cand aplici folosind punctul de drug sau zigzag sau punctul de butoniera, trebuie sa ai mereu linia orizontala a punctului (de la zigzag sau de la drug) perpendiculara pe tiv. Asta inseamna practic ca ai de pivotat ... pana te plictisesti.
Cosi putin si cand vezi ca unghiul cu tivul se modifica si nu mai e la 90 de grade:
* lasi acul in jos, ca sa nu se miste materialul
* ridici piciorusul si
* pozitionezi tivul ca sa fie la 90 de grade.
Si tot asa... pana termini.
Partile care au curbe mai putin accentuate sunt mai usor de cusut, pentru ca poti dirija cusutul pe linia curbei fara sa ridici piciorusul. Curbele foarte accentuate cer adesea pivotari la cativa pasi ai masinei.
Deci v-am avertizat si la ce va asteapta la cusut.

Cercul de la Madeira usureaza foarte mult munca la pivotat, pentru ca poti roti materialul mai usor. Se poate folosi si la cusaturi decorative pe linie dreapta, ca sa evitati si acolo folosirea stabilizatorului de brodat la masina. Eu l-am folosit de exemplu la marginea unui cardigan din tricot. L-am tot mutat de la un tiv pana le celalt, mergand de-a lungul gatului.

Dupa ce am cusut aplicatiile am desenat ochiul si piciorusele. Am pus aplicatie peste sablonul original (nedecupat) si apoi le-am asezat pe vereastra, sa pot verdea liniile. Ochiul si piciorusele le voi face cand quiltuiesc.

Mai jos aveti in stanga blocul pe care am aplicat si in dreapta bocul taiat in dimensiunile pentru quilt (dimensiunea blocului finisat + 2x tiv)


Urmeza asamblarea quiltului in postarea urmatoare.

5 comentarii:

  1. Am vazut tehnica asta cu aplicatul desenelor pe hainute de copii pe blogurile nemtoaicelor sau filandezelor.E faina ca acum cu netul asta poti scoate personajul preferat al copilului si sa il faci. Multumim pentru explicatii.

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu acum vad aceasta postare si trag concluzia ca ieri am facut o mare prostie. Am cusut fara sa ma gandesc la ghergheful potrivit care sta in sertarul cu ustensile... Si nu mi-a iesit deloc frumos... ba chiar cred ca va avea urmari neplacute :(

    RăspundețiȘtergere
  3. Scrie pe blog ce prostie ai facut, sa invatam si noi... Eu sunt campioana prostiilor cu efecte didactice...
    Stii ce ma bate gandul? Sa ma apuc de lenjerie... Deocamdata pritocesc ideea. Mi se pare ca tu stii sa faci.

    RăspundețiȘtergere
  4. E super tehnica aplicatiilor, si eu am facut o protectie de patut cu aplicatii si nu a iesit asa grozava, mai ales ca a inceput sa se destrame. Pentru urmatoarea am sa aplic tehnica ta.....

    RăspundețiȘtergere
  5. Cornelia, daca vrei sa nu ti se destrame, foloseti vliesofix. Dar nu iese la fel de frumos, fiindca dupa cateva spalaturi incep sa iasa atele de la partile aplicate, ca un fel de micro franjuri.. Numai daca aplici cu drug (satin stitch) mai protejezi marginea, dar mie nu imi place drugul, mai ales daca este si mai gros. As prefera un zig-zag mic si des, cu metoda mea.
    Imi pare bine ca iti sunt de ajutor si ca te inspira ce scriu. Daca ai ceva frumos, folosind ce am explicat eu, sa nu uiti sa imi dai un semn si postez poza. Oricum, vad ca esti ultima venita care s-a inscris la 'persoane interesate'. Iti zic 'bine ai venit', daca ai intrebari la care iti pot raspunde, pune-le.

    RăspundețiȘtergere