Ultima pagina

TRANSLATOR

luni, 7 mai 2012

Croitorie pentru incepatoare - Croitul unui tricou (tutorial pas cu pas)

Ma tot straduiesc sa perfectionez un tipar de t-shirt facut cu un program special. Adica sa corectez datele (input) pe care le-am bagat in program (masurile). Am reusit de curand sa fac un tipar acceptabil, pe care urmeaza sa-l mai imbunatatesc. De fapt as face mai buna treaba cu un tipar desenat de mine manual cu metoda Mülleer & Son, dar nu stiu cum se face reducerea la scala pentru tricotaje (un tipar de tricotaje bun tine seama de elasticitatea materialului). Cand o sa ma lamuresc cum se face, voi reveni si la tiparele desenate de mine.

Dar pentru ca aceasta prima incercare (sloper) a iesit bine, am de de gand sa il cos cu mai mare grija decat tricoul de proba si o sa va arat cum fac eu.

 Combin mai multe metode:
- In primul rand metoda folosita de Marcy Tilton. Fac exact cum spune ea ca trebuie sa fac (de exemplu: intaresc linia gatului inainte de a incepe sa confectionez de fapt tricoul)
- Mai am si niste pasi imprumutati din niste cartile despre tehnica comerciala de haine mai bune (un fel de haute couture adaptata).
- Pun bordura gatului dupa metoda descrisa de Lynda Maynard in cartea
NB Aici am facut o greseala, fiindca nu am priceput ca trebuie sa gandesc 'ca la quilt' si am gandit 'croitoreste'. Am pusa banda pe dos, dar trebuia sa o cos pe fata (fata tricoului in sus si pe ea banda cu fata in jos. Asa ca ce se vede aici pe fata e dosul si dosul e fata... Cand e omul prost!!!!! Am un tricou mai fistichiu.


- Si ma tin cu sfintenie de metoda americana cu tivurile egale (daca nu ati citit postarea respectiva si aveti timp, cititi-o si aplicati-o. Va va salva multa munca si veti castiga timp). Vezi: Tivurile egale - cum te ajuta in croitorie si quiltuit 

De fapt despre metoda finisarii gatului folosita de Lynda Maynard am citit pe blogul lui Sigrid, care pomenea de cartea ei. Atunci mi-am adus aminte ca o am si eu! 
Metoda e ceva mai simpla decat metoda de la Threads cu Sarah Veblen si dupa mine iese la fel de bine. Nu stiu cat este de 'couture', dar iese foarte bine.

Astazi o sa scriu numai despre croitul unui Tshirt.

La croitorie este foarte important ca liniile verticale sa pice pe fir drept (exceptiile sunt cand folosesti dungi sau cand taiatul pe bieu este un element de design).



* Stiti ca un material care atarna pe verticala pe firul drept se deformeaza mai putin decat unul pus pe bieu. Din aceasta cauza fustele taiate pe bieu trebuie lasate o zi / noapte sa stea agatate de un umeras de fusta, cu tivul ingreunat de carlige de rufe, ca sa se lase materialul asa cum trebuie. Abia dupa aceea se poate face tivul. Daca il faci direct dupa ce ai cusut fusta, poti avea surprize.

Cum se determina firul drept, mai ales intr-un material care se intinde sau intr-un material alunecos. 
Masori de la marginile de pe lungime, cele care sunt finisate din fabrica.
Poti indoi materialul in doua, dar e mai economic dupa mine sa indoi o jumatate de material in doua, masurand inainte de a indoi de cata largime ai nevoie.

Eu am masurat pe tipar si am vazut ca largimea cea mai mare a fetei este de aproximativ 32-34 cm. Inclusiv tivurile mari pe care le folosesc atunci cand croiesc ceva pentru prima data, pentru ca nu stiu ce surprize ma pot astepta.
In poza de mai sus vedeti cum sa faceti daca vreti sa asezati pe material un tipar care are o linie plasata pe marginea sau indoitura materialului. Masor cu ambele capete ale unui centimetru reversibil daca linia de indoire a materialului, care va fi mijlocul fetei sau al spatelui este paralela cu margine materialului.

Acelasi principiu se aplica si la aranjarea unui tipar in asa fel incat linia de directie a firului de pe tipar sa corespunda cu firul materialului.
Pentru croit folosesc in loc de ace de gamalie - acolo unde se poate si unde am un tipar de hartie mai groasa ca aici - niste bule grele de sticla (pressepapier). Cadou de Craciun de la slujba acum cativa ani. Pe langa bula mea am luat si doua de la niste colegi, care nu stiau ce sa faca cu ele. 
Trasez cu creta, cu creion acuarela alb sau intr-o culoare care se vede. Aici am fel de 'creion' cu creta de la Clover. De fapt se umple cu praf de creta si are o rotita mica in varf. Foarte bun. Vi-l recomand din toata inima daca il gasiti. Poate are si Prym acum.

Folosesc dupa cum am mai spus tivurile egale. De aceea desenez intai tiparul si apoi adaug tivurile, dar la aceeasi distanta: pentru partile laterale las, daca nu sunt sigura cat de stramta imi va fi haina, de la 2,5 la 5 cm. Acelasi lucru si la tivul de jos. Tivul de la gat e mai stramt, cam de 2-2,5 cm. La fel tivul de la rascroiala bratului. 
Nu vreau sa am surpize sa trebuiasca sa ridic o cusatura oblica (sub brat, de exemplu) si sa nu am material suficient.

Daca ai un tipar pe care l-ai verificat, poti folosi tivuri mai mici.
In general se zice ca pentru tricot e suficient un tiv de 1/2 inch (1,25 cm). Asta daca nu va trebui sa largesti haina niciodata!
Nu stiu cat de bine se vede aici, dar adaug la umar un tiv de 1,5 inches . Folosesc o linie transparenta pe care o folosesc croitoresele in America. Imi plac liniile transparente, pentru ca le poti pozitiona bine si vezi perfect ce faci si unde este linia de cusatura. 
Ca aici, linia umarului, pe care o vezi bine.
Eu marchez si liniile de la mijlocul fetei (CFront) si mijlocul spatelui (CBack) si linia verticala de pe maneca. Apoi marchez si liniile orizontale de la bust si talie. 
* Vreau sa vad daca haina de pe mine atarna drept si nu trage intr-o parte (vezi asta daca o linie verticala sau orizontala nu este perpendiculara sau paralela cu linia orizontala absoluta). Atunci desfac si ridic sau las partea respectiva, pana imi iese iar linia verticala sau orizontala cum trebuie. 
Asa arata materialul inainte de taiere. 

Semnele folosite la coasere
Sunt anumits semne care trebuie transferate si ele.
Dat fiind ca am tivurile egale, nu am nevoie decat de marcarea semnelor si a liniei de cusut decat pe o parte. Pe linia aceea cos. Daca aliniez bine marginile tivurilor, cusatura va fi exact pe acelasi loc pe care ar fi linia desenata / trasata cu rotita si hartie special de transferat tipare de la Burda sau cu semnele date prin insailare.

Semnele de pe maneca (unde trebuie sa se imbine cu fata sau spatele) le dau taind putin pe marginea materialului. Cand e pus dublu, inainte de a ridica tiparul! Ca sa fie in acelasi loc.
Atunci cand pun maneca am grija sa potrivesc marginile tivului. Piesele care trebuie sa se coasa una de alta au aceeasi latime de tiv, altfel nu facem nici o afacere! Si mai au si aceste mici taieturi, care corespund cu cele ale piesei de care trebuies cusute.

Alte semne nu trebuie sa dai. Dar pensele sunt insa un subiect aparte.

Marcarea penselor (DART)
Pensele nu le marchez decat cu doua semne: tai pe marginea tivului acolo unde ar veni laturile pensei si apoi marchez varful. In tiparul pe care mi l-a facut computerul e marcat si Apexul (punctul bustului / BustPoint). Neaparat trebuie sa-l marcati si corectati, ca sa stiti daca pensa are lungimea corecta si este indreptata in directia corecta, adica exact spre Apex (BustPoint).

Pe tipar fac doua gauri mici (cu varful unui creion) si pun apoi un ac in fiecare gaura. Aici am pus un ac si am facut poza. Trebuia sa mai astept.
Apoi ridic tiparul cu grija, ca sa nu-mi iasa acele. Marchez cu creion acuarela alb (aici)  cele doua puncte si marchez si unde sunt semnele laturilor penselor (se vede la stanga de punctele varfului pensei si al Apexului /BP). Acelasi lucru il fac si pe spatele tiparului. Pe ambele parti pot desena acum pensele, unind fiecare din cele doua puncte cu varful pensei.
NB Tiparul arata mai ciudat pentru ca e facut din hartii A4 pe care am printuit tiparul din computer si pe care le-am lipit cu scoci (scotch). La tiparul asta am uitat sa lipesc si pe spate. 
 Mijlocul fetei si al spatelui (atat jos cat si la gat) se marcheaza taind un mich trunghi din tiv.
 (va urma)


Aceasta postare este prima parte din seria CONFECTIONAREA UNUI TRICOU (tutorial pas cu pas)
Continuarea se poate accesa aici:

6 comentarii:

  1. Buna! Cautam pe net info despre rotita care da semne pe material cu ajutorul prafului de creta si am dat de blogul tau. Ma bucur ca o recomanzi, acum ramane de vazut de unde o procur :)
    Olga

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna, vreau sa croiesc si eu o rochita dreapta (defapt in partea de jos putin conica..) ma poti ajuta?

    RăspundețiȘtergere
  3. Ti-am citit acum mult timp tutorialul cu tivurile drepte si mi-am confectionat din plastic o rigla de 2 cm latime cu care trag tivurile dupa ce trasez liniile de tipar. Ma ajuta foarte mult . Multumesc si de acest pont.
    In curand ma apuc sa imi fac un tricou cu maneca lunga ,iar acum recitesc toate sfaturile tale legate de confectionarea tricoului. O sa il postez dupa ce il termin.

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna, sunt incepatoare si nu stiu sa croiesc dar sfaturile tale mi.au fost de folos. As dori sa postezi mai multe modele de croire... multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna. Sunt si eu incepaoare in ale croitului si cusutului si dupa ce am citit cate un pic ba una, ba alta pe blogul tau am ramas incantata de cat de usor explici lucrurile. Astfel , am luat de la bun inceput blogul si sunt cu invatatrea ..:) Gasesc foarte utile sfaturile tale. O intrebare as dori sa iti pun. cum determini latimea penselor si exact la ce inaltime le pui? am inteles ca adancimea lor depinde de Apex-2cm dar in rest nu stiu ... sunt late de 3- 4 cm? su la cati centimetri de subbrat ar trebui sa pun pensa ca sa fie bine? Multumesc Victoria

    RăspundețiȘtergere
  6. Bună. As vrea să știu câți metri de material sunt necesari pentru a realiza un tricou. Mulțumesc! Angela.

    RăspundețiȘtergere