Ultima pagina

TRANSLATOR

duminică, 20 mai 2012

Constructia tshirtului / gatul si umerii (croitorie pentru incepatoare)

Continui cu tutorialul despre confectionarea unui tshirt. Intre timp sunt aproape gata cu probatul tiparului de baza. Am terminat tshirtul gri (imi dau un 6 spre 7 ca nota, il port in casa) si am mai facut inca doua bleumarin si unul rosu. La fiecare am corectat ce trebuia, putin cate putin. Nu sunt niste chestii extraordinare, dar le pot purta.Este incalzirea spre tiparul 'perfect' de baza, asa zisul 'tipar verficat' pe care il poti folosi la infinit, schimband detalii. Primul t-shirt pe care il am in plan este acesta ( design Marcy Tilton):
Am copiat fata de doua ori (in oglinda) si am desenat linia curba, prelungita la tiv. Nici o filosofie, trebuie numai sa fii in stare sa apreciezi forma liniei curbe si unde vine pe tipar. Desenele sunt de fapt facute cu 'silk screening'. 'Ghemul' se poate si broda sau face free motion (quiltuit liber), daca pui intaritor (stabilizer) pentru tricot pe spate. Liniile albe sunt desenate. Ma intreb daca cineva bun la desen nu le poate face si cu mana libera folosind vopsea textila. Eu voi incerca..
La ora actuala am desenat deja linia de taiere si am croit tshirtul, folosind doua culori de albastru, cobalt si bleumarin. E tot ceva de incercare. O sa va spun cum va iesi.

De abia astept sa termin cu probatul tshirtului, desi merge extrem de incet, fiindca nu am ajutor si fac schimbari cu viteza de melc. Dupa ce voi fi multumita de tiparul corectat, voi trece la modificarea lui si impodobire (embellishment). Cred ca asta va va interesa, mai ales ca voi vopsi oricum tricoul pe care il fac acum, indiferent de cum va iesi. A venit vremea sa incerc si impodobirea materialului textil cu vopsele si broderii.

Insa sa incep cu detaliile constructiei t-hsirtului.
Dupa ce ai copiat tiparul, desenandu-l pe material cu creta sau ce doriti (eu folosesc creionul alb acuarela Faber Castel) si dupa ce ati taiat tivurile egale, trebuie sa coaseti niste linii ajutatoare, care va vor fi de mare ajutor mai tarziu!.
Observati ca nu dau semnul cu ata (semnul cu late), fiindca sunt prea lenesa. Prefer sa tai de doua ori maneca pe un singur strat de material (prima data cu tiparul cu fata in sus si a doua oara cu tiparul cu fata in jos, ca sa fie in oglinda! - fiti atente, mi s-a intamplat de cateva ori sa tai de doua ori aceeasi maneca pentru stanga sau pentru dreapta) si sa merchez cu creionul acuarela sau cu creta de croitorie, decat sa dau semne cu ata, oricat ar fi ele de 'couture'. Marcajele de mai jos sunt cu creion acuarela Faber Castel.

Acum sa incepem.

1. [Stay stitching the neck] Primul lucru care se face [intai si intai!!!] la coaserea unei bluze sau al unui tricou este sa coaseti direct pe linia gatului cu pas normal si cusatura dreapta, avand grija sa nu intindeti materialul. Asta se numeste 'stay stitching', intarirea liniei de cusatura, atunci cand trebuie sa cosi pe bieu.
Cusatura pe bieu si prelucrarea materialului pe bieu duce aici la largirea gatului, daca nu faci stay sttching.

Parerile sunt impartite despre directia la cusut. In cartile mele de croitorie am intalnit recomandarea de a incepe la un umar si de a coase pe linia gatului pana la umarul urmator. La tricotaje se pare ca e mai bine sa incepi de la un umar si sa cosi numai pana la mijlocul fetei, sa te opresti si apoi sa incepi din partea cealalta, mergand iar de la umar pe linia gatului pana la mijlocul fetei.
Cine are Bernina cu Dual Feed sau Pfaff cu transportor (care este aproximativ acelasi lucru), poate sa coasa si la tricou de la un umar la altul, fiindca sistemul de la Bernina si Pfaff transporta meterialul foarte bine. Cine nu are, sa incerce in ambele feluri si sa vada ce metoda prefera.

Marcy Tilton (nu trebuie va mai spun ca e idolul meu ca design si tehnica, pentru ca ati inteles deja asta din felul in care scriu despre ea) spune sa cosi in doua etape. Asa am facut si eu in poza de mai sus.
Ceea ce nu fac din insa din ce spune ea, este sa dau inapoi inainte de a taia firul la mijlocul fetei, ca sa intaresc  cusatura. Mi se pare o ingrosare nedorita, asa ca merg inca vreo 3 pasi dupa ce am trecut de punctul de la mijlocul fetei la gat. Apoi fac acelasi lucru venind din partea opusa, asa ca pe mijlocul fetei nu am decat doua cusaturi care se suprapun si nu mai multe cusaturi, cum as avea daca dau inapoi si inainte atunci cand termin. Sper ca intelegeti despre ce vorbesc.

De ce trebuie sa NEAPARAT faci cusatura asta de intarire? Din doua motive:
(1) nu se intinde gatul si
(2) va fi o linie care te va ajuta foarte mult la punerea bentitei de la gat. Asta veti intelege din postarea urmatoare despre punerea bentitei la t-shirt.

2. Dupa ce ai intarit linia gatului, trebuie sa cosi umerii.
Umerii la tricou se intind, daca nu ii fixezi cu 'clear elastic', cu materiale care se lipesc prin calcare, cu o bentita de material de captuseala sau o panglica cusuta pe linia umarului.
In America exista materiale speciale petnru intarit liniile de cusut pe tricotaje. Poti cumpara bentite fuzibile pe bieu sau pe fir drept, facute in Japonia, in functie de unde vrei sa la folosesti.
In Europa suntem mai prapaditi si mai arierati. In Olanda sunt si magazine in care poti cumpara astfel de produse, dar sunt foarte scumpe. Legea pietii spune ca trebuie sa platesti mai mult daca vrei da cumperi produse mai putin cerue pe piata.
Am cumparat in America bentite pe care le pui la cusatura pe tricot. Sunt extraordinare. Dar am folosit si ce se gaseste la noi (avem un magazin nenorocit de textile in orasul meu, SIKKENS, care are in general textile de proasta calitate, desi uneori gasesti si ceva bun, cumparat de ei ca resturi de la vanzarea stofelor mai bune; Sikkens cumpara cu toptanul si vinde la fel, dar ieftin).

In poza de mai jos folosec ceva fuzibil ieftin, cumparat la magazinul Sikkens. Cand se va termina... nu stiu daca o voi mai cumpara, dar cum o am... o folosesc sa o termin.

3. Se calca bentita fuzibila pe linile umarului de la SPATE (poti si la umarul de fata, daca indoi umarul spre fata). Eu indoi mereu umarul spre spate, ceea ce insemna ca tighelul umarului spre spate este acoperit si nu se vede bentita,
Ceea ce vedeti aici sunt primele incercari, cand faceam exact ce am citit in carti. Acum am 'perfectionat' si o sa va spun mai departe cum. Dar mai intai cum am facut, ca sa intelegeti sistemul.

Dupa cum vedeti, am pus bentita sa acopere cusatura (marcata cu creion verde).
vede bentita),

Marcy Tilman zice 'calci bentita cu fierul cu aburi si apoi cosi'. Dar ea foloseste o bentita  speciala, pe bieu si elastica.
A mea este ca si cum ar fi pe fir drept, deci nu e elastica. Ce te faci atunci cand ai un umar la spate ceva mai mare decat umarul din fata, pentru ca pensa de pe umarul de la spate este bagata in cusatura umarului? 'Ease' se numeste in engleza =  surplusul se distribuie cand cosi.

Daca as calca bentita fuzibila sau daca as pune o bentita de captuseala de 2 cm latime pe fir drept / bieul se intinde /, atunci as fixa lungimea umarului la spate de pe tipar si ar fi deci cu 1 cm mai lung decat umarul de la fata. E f. greu de manipulat, adica iti vine greu sa distribui surplusul de 1 cm uniform (ease). Asa ca am gandit acest truc pentru persoanele care nu au nici un fel de materiale fuzibile si folosesc o bentita din panglicuta sau o fasie de captuseala (NB. bentita de captuseala se taie de la marginea finisata pe lungime a captuselii: ne se intinde si e si finisata pe o parte).
* Cos umarul normal, avand grija sa potrivesc cele doua laturi si sa distribui spurplusul unarului de la spate uniform.
* Apoi calc, ca sa se straga umarul mai lung (al spatelui) si abia dupa aceea pun bentita dreapta (care are exact dimensiunea umarului din fata plus ceva lungime ca sa depaseasca liniile de la rascroiala bratului, ca mai sus.
* O pun acum exact deasupra cusaturii, ca sa nu-mi ingroase indoitura (vezi cum se face la calcatul umerii). Trebuie insa sa o insailezi, ca sa nu se deplaseze.
* Ce va fixa cand dau pe fata un tighel paralel cu linia umarului (vezi poza de mai jos, cum arata umarul terminat pe fata). Ramane dreapta pe umar si face ca umarul sa nu se intinda, dar e ascunsa.

Alegeti singure ce metoda preferati sa folositi.

4. Dupa aceea se calca. Eu fac exact cum zice Marcy Tilton. Intai calc cusatura asa cum este (se numeste fixarea cusaturii la masina / setting the seam).
Apoi calc cusatura intr-o parte (cum se vede mai jos).

Dupa aceea calc cusatura deschisa...
... si in cele din urma calc spre spate, adica asa cum va ramane. Intai pe dos...
Apoi finisez marginele la masina de surfilat sau cu zigzag pe marginea cusaturii. Si  pe urma cos  cu masina la distanta de un piciorus de marginea cusaturii ca sa terminati umarul (cusatura asta imi fixeaza bentita de captuseala sau fuzibila).
Asa arata umarul finisat à la Marcy Tilton. Iar pe dos arata asa:


Buun, acum am ajuns la punerea bentitei la gat, inainte de a pune manecile.
Se pune cu masina obisnuita, metoda asa zisa 'haute couture'. Cat o fi de haute couture - nu stiu, dar stu ca e foarte simpla.
Intre fiecare etape trebuie insa sa probati.

Sa auzim numai de bine, cum se zicea pe vremuri la Europa libera.

Aceasta postare este partea a treia din seria CONFECTIONAREA UNUI TRICOU (tutorial pas cu pas)
Partea 1 - Croitul unui tricou (tutorial pas cu pas)
Partea 2 - Modificarile tiparului de tricou la probat (croitorie pentru incepatoare)
Partea 4 - Constructia tshirtului / gatul, doua metode de finisare
Partea 5 - Constructia tshirtului / Finisarea gatului (tutorial)

P.S. Dintr-o nostalgie perversa, care tine de perioada ceausista, ma uit in fiecare an la Eurosong Festival, dar numai ca sa votez prin sms pentru Romania sau Moldova. Sper sa nu uit sa o fac. Anul acesta votez prin mobil daca se poate, dar numai pentru Moldova, pentru ca ce au trimis romanii este de prost gust. Hai Moldova (Basarabia)!!!

Un comentariu: