Ultima pagina

TRANSLATOR

joi, 15 martie 2012

De ce e bine sa ai un tipar de baza (II)


Intr-o postare mai veche am abordat deja acest subiect. Acum vreau sa ilustrez cele spuse cu ajutorul tiparului de fusta clasica si cu un exemplu de modificare a lui ca sa obtii un alt design de fusta.

Inainte de a incepe sa dezvolt subiectul, as vrea sa va spun ce as face eu, daca as sta in Romania: m-as duce la Anca (cea cu blogul minunat) si i-as plati sa-mi deseneze un tipar de baza pentru fusta, bluza si pantalon. Nu o cunosc pe Anca, asa ca nu ma puteti acuza de faptul ca va bag pe cineva pe gat, numai pentru ca as avea eu ceva de castigat.
Nu am nici un avantaj ca ii fac reclama, pentru ca ea sta in Moldova si eu nu merg in Romania - cand vin de sarbatori - practic niciodata mai departe de Bucuresti-Ploiesti-Brasov. Adica acolo unde am neamuri. Asa ca posibilitatea de a ma folosi de serviciile ei contra plata, cade din prima. Din nefericire (subliniat!!!).
Poate daca ar veni ea in Olanda si ar vrea sa castige niste bani... am face treaba buna... Mai stii!?!?!...
Ca sa ma duc aici la cineva care sa imi faca servicul asta ma costa cel putin 100 euro. Deci eu am invatat in Olanda ca nimic nu se obtine gratis... Olandezii chiar obisnuiesc sa spuna ca 'gratis nu rasare decat soarele'. O chestie care i s-a parut extrem de comic unui amic roman, care traieste in America. Se prapadea de ras.. In schimb aici aforismul asta este o chintesenta a experientei lor existentiale.

Tiparele de care vorbesc, asa zisele 'blocks' daca cititi despre croitorie in englezeste, te ajuta sa faci singura design (daca iti bati capul sa inveti) sau sa verifici daca un tipar comercial este bine facut. Asta este un subiect pe care vreau sa-l abordez alta data.

Cum se modifica un tipar ca sa obtii un anumit design vedeti in exemplul de mai jos din cartea lui Helen Armstrong Jones (un fel de biblie pentru americani si baza software-ului Wild Ginger Pattern Master Boutique).
NB. Dati clic pe desene ca sa le puteti citi mai bine. Sunt o nulitate in ceea ce priveste folosirea computerului pentru a scana imagini.
Fig. 1. Un exemplu de transformare a fustei clasice (pentru cine nu are burta!)

Eu stiu sa desenez tipare si am exersat in mai multe metode, din diferite scoli. Din Anglia (Natalie Bray si Winifred Aldrich), Germania (Müller& Fiul, sistemul Burdei si o metoda adapatata, pt ca M&S nu dadea tipare pentru jerseu / helanca), Scandinavia (Leena), America (Connie Crawford,  Helen Armstrong Jones, Don McCunn si inca din cateva carti cumparate la Amazon,com). Din Franta am cateva carti de Thérèse Gilevska, dar nu si facutul tiparelor. Si ca sa nu uit - Elizabeth Allemong, venita din Polonia in USA si creatoarea unei metode de facut tipare in care combina scoala germana, franceza si Italiana. Iar ca ultima mentiune metoda olandeza de la scoala Denckaerts, care s-a nascut tot din Müller&Fiul.
Si chiar desenez (acum) tipare cu ajutorul computerului (software PatternMaker 7) desi am experienta si cu desenatul tiparelor pe hartie, cu linia si creionul.
Fig. 2. Tiparul dupa modificare (se oncreteste partea din stanga ca sa se potrivesca pe partea din drapta. Vizualizati va rog cum trebuie sa iasa fusta.

In plus mai am si trei software de tipare (MyLabel, Patternmaker 7 si Wild Ginger Patternmaster Boutique5, inclusiv PMK=PatternMasterKnits / programul special pentru materiale elastice), pe care le folosesc / testez.
Am fost curioasa sa vad daca sunt diferente intre metodele asa zise europene / americane / britanice / frantuzesti, etc.... Ei bine, da - sunt si as putea sa umplu mai multe postari pe aceasta tema.

Eu ma declar o fanatica admiratoare a lui Müller & Fiul, adica a metodei folosita de Burda - dar asta ati inteles deja din ce am scris pana acum.
Insa orice metoda de desenat tipare ai folosi si oricat de buna ar fi, tot ai nevoie sa corectezi tiparul obtinut pe corpul pentru care a fost desenat, pentru ca orice persoana are ... 'dealuri si vai', care nu sunt prevazute in liniile tiparului. 
Iar cu cat inaintezi in varsta..... cu atat mai mult imi veti da dreptate.

In orice metoda de facut tipare ai folosi, trebuie sa faci intai un model in panza ('muslin' ii zice in engleza) ca sa verifici daca lungimile si latimile sunt bune, daca ai corpul simetric sau asimetric, etc...

Asa ca parerea mea finala este ca pana la urma tot la ajutorul cuiva care se pricepe si are ochiul format trebuie sa recurgi. Cu conditia insa sa se priceapa si sa 'citeasca' bine greselile care se vad pe 'muslin', care si ele au un sens si trebuie citite ca o harta, care iti arata drumul bun spre realizarea unei haine bine facute.
Deci as zice - gandind ca olandezii - ca la urma urmei tot mai ieftin iesi daca ceri o data ajutorul unei persoane de meserie si folosesti tiparul de baza, decat daca tot incerci sa adaptezi singur un tipar fara sa stii cum si faci o haina care iti vine rau.

Nu numai tiparul de fusta clasica se poate modifica fara prea mari probleme, ci si 'blocul'de bluza ( bodice block).
Sper ca v-am convins. Data viitoare va voi da un tipar de fusta clasica dupa metoda olandeza Danckaerts, care s-a nascut din adaptarea metodei universale europene a lui Müller&Fiul (auzi ce prostie zic, din punct de vedere logic: universala europeana!!!).
Puteti gasi un tipar bun de fusta daca veti cauta pe blogul Ancai. Asa ca nu ar fi nevoie de tiparul meu olandez. Il voi da numai pentru amatori, ca sa vada care sunt diferentele intre diferitele stiluri de desenare a tiparelor.
Garantez ca metoda este f. buna, desi Müller& Fiul au cateva detalii SI mai bune, pe care le voi mentiona in plus.
Pe maine sau pe poimaine (depinde ce program am eu). Iar ca avant-premiera:


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu